Mens rivalen satser småt: Så stor er den nye Elgiganten
Flere kendte aktører - heriblandt ærkerivalen - satser på små varehuse. Men Elgiganten går nu den stik modsatte vej.
På fredag klipper Elgiganten snoren til sit hidtil største varehus. Det slår dørene op i Skejby ved Aarhus og når op på omtrent 5.000 kvadratmeter.
Pladsen gør det muligt at tilbyde kunderne et meget større udvalg end ellers, skriver Elgiganten i en pressemeddelelse.
Som noget nyt får Smart Home-sortimentet en hel afdeling for sig selv, hvor nysgerrige kunder kan se de digitale hjælpemidler til hjemmet i funktion.
En stor køkkenafdeling er det også blevet til.
- Vi kan se, at stadig flere kunder gerne vil kunne se og købe den komplette løsning ét og samme sted, og det kan vi tilbyde. Man kan komme ind og se den store udstilling og tegne sit køkken, og man kan vælge hvidevarer i samme ombæring, siger Peder Stedal, administrerende direktør.
Satser på gaming
På ganske kort tid er e-sport blevet enormt populært, og det har fået Elgiganten til at dedikere en masse kvadratmeter til gaming.
- Gaming og e-sport er blevet utroligt populært i løbet af de seneste par år, og i Elgiganten skal vi altid være med på de tendenser og produkter, som vores kunder efterspørger, siger Peder Stedal.
- Derfor har vi indrettet en særlig gaming-afdeling, hvor vi har samlet en lang stribe af det mest kendte og populære udstyr, fortsætter han.
To forskellige veje
Med det store varehus - som beskæftiger 70 medarbejdere - går Elgiganten den modsatte vej end rivalen Power og flere andre markante aktører.
I sidste uge åbnede Power årets eneste nye varehus. Det ligger i Holbæk og er med blot 1.200 kvadratmeter væsentligt mindre end sine forgængere.
Ifølge administrerende direktør Jesper Boysen er der tale om en bevidst strategi.
- Vi bygger dem ikke så store mere. Vi kan se, at mange handler online og henter varerne i butikkerne, sagde han til Nordvestnyt i september.
- Derfor bliver butikken i Holbæk en ny type, der er lidt mindre, men det er stadig en fuldsortiments-forretning, fortsatte han.
Strategien går blandt andet igen hos Ikea. Senest har den svenske gigant skruet ned for størrelsen af et kommende varehus i København med den stigende nethandel som argument.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter