Melder dansk kæde til politiet for vildledning
En byggemarkedskæde, der netop har fået en politianmeldelse på halsen, efterlyser mere dialog med Forbrugerombudsmanden.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har byggemarkedskæden Jem & Fix vildledt sine kunder ved ikke at oplyse godt nok om obligatoriske udgifter.
Det har nu ført til en politianmeldelse, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Sagen drejer sig om priser på flere produkter. Blandt andet har en kunde henvendt sig til Forbrugerombudsmanden, fordi en reol på kædens hjemmeside stod til 398 kroner - også selvom der skulle betales yderligere 299 kroner i fragt.
Flere trailere er desuden blevet markedsført med to forskellige prisangivelser. Mest fremhævet var prisen, hvor obligatoriske udgifter til indregistrering, ekspeditionsgebyr og fragt ikke bliver talt med.
- Når Jem & Fix ikke tydeligt oplyste om obligatoriske udgifter til fragt sammen med kontantprisen, fik det produktet til at fremstå billigere, end det reelt var, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Det er problematisk, da det kan tilskynde forbrugerne til at foretage køb baseret på et fejlagtigt indtryk af prisen, fortsætter hun.
Savner dialog og retningslinjer
Hos Jem & Fix mener man, at sagen er mere nuanceret end som så.
- Overordnet har vi savnet klare retningslinjer for, hvordan vores priser kommunikeres korrekt til markedet, og vi er glade for, at vi nu får tvivlen afklaret, fremgår det af en kommentar på kædens hjemmeside.
- Vi er derimod kede af, at Forbrugerombudsmanden har valgt at indgive en politianmeldelse i stedet for at tage dialogen med os, hvilket hun har mulighed for iflg. markedsføringsloven, fortsætter der.
Ifølge Jem & Fix var prisangivelserne på reolen og trailerne allerede gjort mere gennemskuelige, inden Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse første gang.
- Vi bliver løbende klogere i vores salgsproces. Og siden vi introducerede trailere i vores sortiment, har vi konstateret, at nogle kunder har svært ved at afkode vores trailerpakkeløsning forklarer Jem & Fix.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter