Mejerier vil ikke have Coops støttemælk
Rema 1000 har indført en støttemælk, og Coop var på vej til at gøre det samme. Men Mejeriforeningen og Coop kan ikke blive enige.
Kartonen var trykt og klar til produktion, men så gik noget galt. Nu dropper Coop derfor sin støttemælk, der ellers skulle hjælpe de hårdt trængte mælkebønder. Det skyldes, at Coop kun var indstillet på at støtte de danske mælkebønner, og ikke mælkebønder fra lande som Tyskland og Sverige.
- Mejeriforeningen mener, at pengene skal deles med 9000 mælkebønder i Tyskland, England, Belgien, Luxembourg og Sverige. Solidaritet er smukt, men her strider det mod hele hensigten i vores tilbud: At skabe en støtte til danske landmænd, siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, i en pressemeddelelse.
- Coop er ejet af 1,5 million danske forbrugere. Og vi er gået ind i denne sag for at sikre, at vores medlemmer også i fremtiden kan få den danske mælk, de ønsker, fortsætter han.
Inspiration fra Rema1000
Coop et ikke den første kæde, der har fået idéen til at sætte prisen op på mælk for at støtte de trængte mælkebønder, som ikke længere kan tjene penge på sin mælk, da den globale efterspørgsel har været faldene.
Rema 1000 har hævet prisen på sin mælk med 50 øre, og det er samme model, som Coop ønskede at bruge. Coop ønskede at hæve prisen på en særlig støttemælk med en krone. Men Coop vil ikke hæve prisen, hvis andre bønder end de danske, får gavn af støtten.
- Vi synes, det er ærgerligt, at en så stor aktør ikke har modet til nytænkning. Det er jo ikke vores opgave at indrette støtteordninger efter andre branchers strukturelle forhold og udenlandske interesser. Tilbage står udenlandske kæder, der støtter udenlandske mælkebønder. Det får vi desværre ikke mere dansk mælk af i fremtiden, siger Jens Visholm.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter