Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Matas efter “alvorligt” kvartal: Kunderne er vendt tilbage i stor stil

Foto: Matas



Matas A/S

Nøgletal i DKK mio.

Nettoomsætning
2020/21 - 1. kvartal: 946,8
2019/20 - 1. kvartal: 875,6

EBIT
2020/21 - 1. kvartal: 72,1
2019/20 - 1. kvartal: 70,8

Like for like
2020/21 - 1. kvartal: 8,4 pct.
2019/20 - 1. kvartal: -1,2 pct.

Justeret resultat efter skat
2020/21 - 1. kvartal: 67,4
2019/20 - 1. kvartal: 66

Kilde: Matas A/S, Delårsrapport - 1. kvartal 2020/21

Thursday den 20 August 2020 kl. 09:46 af: Kristian Holgersen

Det så sort ud i marts, erkender topchefen. Men i de efterfølgende måneder har Matas oplevet et lynhurtigt comeback.

Chokbølgerne efter forårets coronakrise har lagt sig i Matas, som kommer rigtig godt fra start i første kvartal af det forskudte regnskabsår 2020/21.

I perioden fra april til udgangen af juni er den samlede omsætning gået frem med otte procent, mens det underliggende salg (like for like) er steget med 8,4 procent.

Efter skat lyder bundlinjen på 67,4 millioner.

- Kvartalet var på en gang historisk alvorligt og historisk stærkt, siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Det så sort ud i slutningen af marts, men vi valgte sammen med vores partnere at sætte alle sejl til for at skabe et lynhurtigt comeback. Salget kom hurtigt igen, og kunderne vendte i stor stil tilbage til de fysiske butikker, da samfundet genåbnede, fortsætter han.

Stærk fremgang på nettet

Kunderne har især været flittige til at handle på nettet, lyder det fra Matas, som på sin egen netbutik, matas.dk, kan notere en stigning på 216 procent i forhold til året før.

Paletten af netbutikker under Firtal Group, som Matas opkøbte i sommeren 2018, kan fremvise en salgsvækst på 152 procent.

For de 264 fysiske Matas-butikker havde kvartalet en anderledes langsom start - inden det normale niveau af trafik vendte tilbage i perioden efter nedlukningen.

- I de fysiske Matas butikker faldt det underliggende salg med 9,2 procent i forhold til samme kvartal året før, idet trafikken til butikkerne, især i begyndelsen af kvartalet, var negativt påvirket af COVID-19, skriver Matas.

Regner med vækst

Mange virksomheder forholder sig afventende, når det gælder forventninger til det indeværende regnskabsår, fordi coronakrisen gør markedet svært at spå om.

Efter at have set udviklingen i første kvartal, kommer Matas nu alligevel med finansielle forventninger til hele året. Og de byder på vækst:

  • Samlet omsætningsvækst på omkring 6 procent i forhold til regnskabsåret 2019/20
  • Underliggende omsætningsvækst (like-for-like) på omkring procent
  • En EBITDA-margin før særlige poster på omkring 18 procent (efter effekt af IFRS 16)
  • CAPEX på mellem 120 og 140 millioner kroner.

LÆS OGSÅ: Matas opdaterer tilbudsavisen på nettet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD