Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Tak til en presset detailhandel"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Matas: Coronakrisen skræller millioner af indtjeningen

Foto: Matas



MATAS A/S

Regnskabsåret 1. april 2019 - 31. marts 2020

- Omsætningen går frem med 4,2 procent til 3.688,5 mio. kr.

- Den underliggende vækst (salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i både 2019/20 og 2018/19) udgjorde 0,7 procent.

- Indtjeningen (EBITDA før særlige poster og før IFRS 16) blev 517,9 mio. kr. mod 548,6 mio. året før.

- Årets resultat efter skat (før IFRS 16) blev DKK 206 mio.

Kilde: Matas

Onsdag den 27 maj 2020 kl. 09:41 af: Kristian Holgersen

Næsten alle butikkerne i Matas holdt åbent under nedlukningen - men coronakrisen sætter alligevel et stort aftryk på årsregnskabet.

Onsdag morgen har Matas offentliggjort et årsregnskab, som er direkte berørt af coronakrisen.

Godt nok kunne Matas fortsætte driften i langt de fleste butikker, men den delvise nedlukning af samfundet endte alligevel med at trække nøgletallene for det forskudte regnskabsår 2019/20 i den gale retning.

- Vi havde kurs mod at indfri vores vækst- og resultatforventninger, da coronakrisen ramte og omsætningen faldt med 50 millioner kroner i løbet af få uger, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. Han er topchef i Matas.

- Samtidig er vi bevidste om, at vi trods alt blev ramt i den lette ende af skalaen sammenlignet med andre dele af detailhandlen, fortsætter han.

Omsætningen for regnskabsåret vokser til 3,7 milliarder kroner - til gengæld skrumper bundlinjen en smule ind til 282 millioner efter skat. Ifølge Matas har coronakrisen været skyld i 20 millioner kroners tabt indtjening.

- I lyset af corona-pandemien er årets resultat tilfredsstillende, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Kunderne går på nettet

Da coronakrisen ramte i regnskabsårets fjerde kvartal, fik det onlinesalget på matas.dk til at vokse med 85 procent. I alt udgjorde nethandlen 19,3 procent af det samlede salg.

- Under nedlukningen introducerede Matas online live-shopping fire dage om ugen og en ny type rådgivningsfunktion, hvor kunder kan komme i videokontakt med uddannede materialister, fremgår det af en pressemeddelelse.

For regnskabsåret 2019/20 voksede matas.dk samlet set med 76 procent i forhold til året før. Inklusiv omsætningen fra Firtal blev 14,7 procent af salget gennemført online mod 7,1 procent året før.

På grund af den usikkerhed, som detailhandlen er ramt af, har Matas valgt ikke at have specifikke forventninger til regnskabsåret 2020/21.

LÆS OGSÅ: Kædedirektør forlader Coop og trækker i Matas-trøjen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD