Matas jubler over 'stjernegodt' julekvartal
MATAS A/S
Fakta for årets tredje kvartal, 1. oktober – 31. december 2019
- Black Friday 2020 blev som ventet den største salgsdag i Matas nogensinde.
- Den samlede omsætning for hele koncernen (inklusiv Firtal og Nilens Jord) gik 7,4 procent frem til 1,2 milliarder kroner.
- Antallet af transaktioner i Matas steg 2,2% (6,1 mio.) i forhold til samme periode sidste år og transaktionsstørrelsen steg 2,0%
- Samlet for de første 9 måneder af 2019/20 var omsætningen 2.871 mio. mod 2.714 mio. i den tilsvarende periode sidste år. Det svarer til en vækst på 5,8%
Kilde: Matas A/S
Topchefen for Matas kalder julekvartalet for “stjernegodt” og kan nu opjustere forventningerne til hele året en smule.
Matas kan se tilbage på et indbringende julekvartal, hvor den samlede omsætning for hele koncernen gik 7,4 procent frem til 1,2 milliarder kroner.
Det underliggende salg (like for like) stiger 4,7 procent, fremgår det af en pressemeddelelse.
- Julekvartalet var stjernegodt, lyder den klare melding fra Gregers Wedell-Wedellsborg. Han er topchef i Matas.
- Samspillet mellem nettet og de fysiske butikker lykkedes perfekt, og Matas havde samlet set flere kunder, der handlede for mere - og vi fik dermed en historisk høj omsætning, den højeste organiske vækst i 24 kvartaler og endnu en online vækstrekord, siger han.
Udviklingen får Matas til at skærpe forventningerne til hele året en smule. Den samlede omsætningsvækst skulle nu gerne ramme 5 procent (før 3,5-5,5 procent), mens den underliggende omsætningsvækst ventes at blive 1,5 procent (før 0,5-1,5).
Nettet gavner butikkerne
Den digitale del af forretningen fortsatte desuden med at gå frem.
Omsætningen på matas.dk nåede en rekordhøj vækst på 83,9 procent, og tæller man datterselskabet Firtal med, så blev 16 procent af koncernens salg gennemført online. I samme kvartal året var det 8,5 procent.
- Vores mål er at være kundernes førstevalg både på nettet og i butikkerne, siger Gregers Wedell-Wedellsborg
- Onlinesalget er generelt mindre lønsomt end salget fra de fysiske butikker, men nøglen ligger i samspillet. Alene i julekvartalet skabte matas.dk mere end 250.000 besøgende til butikkerne, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter