Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Markant flere får misbrugt deres betalingskort

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 17 May 2018 kl. 09:09 af: Lise Møller Schilder

Det Kriminalpræventive Råd er overrasket over, hvilken del af danskerne, der får misbrugt deres kort. Det er ikke dem, man forventer.

Andelen af danskere, som får misbrugt deres betalingskort på nettet stiger og stiger. Det oplyser Det Kriminalpræventive Råd i en pressemeddelelse.

Rådet har gennemført en ny undersøgelse, som viser, at 105.000 danskere oplevede, at deres betalingskort blev misbrugt på nettet i 2017. Det er en tredobling siden 2009. I gennemsnit har ofrene oplevet tab på 6.000 kroner.

Lidt overraskende er de mest udsatte de 16-29-årige med en mellem lang eller lang videregående uddannelse. 

- Det kan måske lyde overraskende for nogle, at de yngre og veluddannede er mere i risiko for at blive snydt, men det handler formentlig om, at de handler langt mere på nettet. Den anden mulighed kan være, at de oftere handler på udenlandske sider, hvor vi ved, at det mest af svindelen foregår, siger analytiker i Det Kriminalpræventive Råd Jon Lund Elbek.

Mange måder at blive snydt

Misbrug af kort kan foregå på en række forskellige måder. Det kan være ved tyveri af betalingskort, afluring af kortoplysninger, internethandel og gennem mails, der lokker modtageren til at indtaste sine kortoplysninger. Men man kan udvikle strategier, så det ikke er lige så nemt for de kriminelle.

- Det gælder om, at man lærer sin pinkode udenad og ikke udleverer hverken kode eller kortoplysninger til andre. Derudover bør man holde øje med sin bankkonto. Jo oftere du kigger på din bankkonto, jo hurtigere vil du opdage et misbrug og hurtigt kunne spærre kortet, siger forebyggelseskonsulent i Det Kriminalpræventive Råd Flemming Wridt Jensen.

Derudover skal man være opmærksom på ikke at handle på hjemmesider, der virker utroværdige. Der kan eksempelvis være sprogfejl, skæve priser eller for mange varer på tilbud. Det kan også være, at siden ikke har en adresse, et telefonnummer eller en mailadresse. 

LÆS OGSÅ: Derfor er svindlen med Dankort gået markant tilbage 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD