Mange forbrugere anser udenlandske giganter som danske
Hører H&M hjemme i Danmark? Det tror mange danske forbrugere, når de handler ind på nettet, viser en rundspørge.
Selvom alt står på dansk, kan netbutikken sagtens være udenlandsk.
Flere af giganterne inden for international nethandel har for længst oprettet sider henvendt til danske forbrugere, og de er så overbevisende, at forbrugerne begynder at betragte dem som danske netbutikker.
Det viser en rundspørge, som Dansk Erhverv har fremlagt i E-handelsanalysen for 2022.
Næsten alle forbrugere er med på, at Amazon hører hjemme i udlandet. Men de bliver straks mere usikre, når det gælder eksempelvis Zalando og H&M. Henholdsvis 52 procent og 69 procent tror, at de to modegiganters netbutik hører hjemme i Danmark.
Lidt færre - 39 procent - angiver Asos som dansk.
Netop Zalando har en imponerede markedsandel i herhjemme. Hele 7 procent af årets handler endte hos den enorme netbutik.
- Næppe så mærkeligt, når 52% af de danske kunder svarer, at Zalando er dansk, skriver Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en kommentar til E-handelsanalysen.
- Danskerne e-handel i Danmark ligger 4 procent under 2021, mens danskernes køb i udlandet er 7 procent højere i 2022 end i 2021. Vi har altså fortsat en udfordring med konkurrencen fra udlandet, og det er vigtigere end nogensinde før, at danske netbutikker fastholder de danske kunder, og samtidig fokuserer på at øge deres salg til udlandet, skriver Niels Ralund.
LÆS OGSÅ: Ældre forbrugere holder sig til danske butikker på nettet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter