Makkerpar gør finsk idé til en landsdækkende kæde
På fem år har en kæde af loppesupermarkeder oparbejdet en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb. Idéen kommer fra Finland.
I 2014 åbnede makkerparret Morten Bøjland og Claus Andreassen deres første loppesupermarked.
Fem år senere er forretningen blevet til en kæde med 13 supermarkeder under navnet Kirppu, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi er selvfølgelig utrolig glade for, at Kirppu er vokset så meget på kun fem år og har skabt mange arbejdspladser og bidraget til nyt liv i flere byer, siger Morten Bøjland.
Hos Kirppu kan private leje en stand til deres brugte ting og overlade salget til de ansatte i butikkerne. Selve idéen stammer fra Finland, hvor loppesupermarkeder dukkede op under krisen i 1980’erne. Kirppu betyder da også loppe på finsk.
Den årlige omsætning er på over 150 millioner kroner, oplyser Kirppu, mens årsrapporten for Kirppu Danmark ApS viser et overskud på 39.000 kroner for 2017/18. En klar fremgang fra et underskud på 1,8 millioner året før.
Inspiration fra tv
Ifølge Kirppu har genbrugskulturen lige nu et godt tag i de danske forbrugere.
Det skyldes ikke kun dårlig samvittighed over for klimaet - de mange danske og udenlandske tv-programmer om antikviteter og genbrug har også en effekt, lyder en mulig forklaring.
- Genbrugskulturen har de seneste år virkelig udfordret forbrugermarkedet og gjort sig bemærket. Det kan vi tydeligt både se og høre, i takt med at vi sælger flere og flere loppefund hvert år, Morten Bøjland.
- At gå på jagt efter noget godt og brugt er blevet noget, man gør som noget helt naturligt. Engang kunne der være fordomme forbundet med at købe genbrug, men sådan er det heldigvis overhovedet ikke mere, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter