Lokal butik havde stor succes med døgnåbent
Et 28-timers event sikrede et par lokale butikker i Odder en stor kundestrøm hele natten igennem. Ideen var at lave noget ”åndssvagt” for at vække folks nysgerrighed.
Umiddelbart forestiller man sig ikke, at der er den største kundestrøm, når en lokal butik i Odder holder åbent midt om natten.
Ikke desto mindre er det netop, hvad fire lokale butikker i den østjyske by oplevede, da de slog dørene op til et event i slutningen af maj, hvor de holdt åbent 28-timer i træk.
- Vi var overraskede over, hvor mange mennesker vi kunne trække om natten. Alle vores timeplaner og forberedelse til, hvor mange der eksempelvis skulle være på arbejde, holdt slet ikke. Der var sindssygt travlt. Også om natten. Helt frem til klokken halv seks om morgenen, så var der stilstand et par timer og så kom folk igen ved 8-tiden, siger Danni Frederiksen, der er indehaver af butikkerne Sportigan og Marcus i Odder, der var to af de butikker, der holdt åbent hele natten igennem.
Danni Frederiksens to butikker havde i alt omkring 1000 ekspeditioner i løbet af de 28 timer, som de holdt åbent fra fredag morgen til lørdag eftermiddag. På en normal dag har de omkring en fjerdel, så det var en stor fremgang, fortæller butiksindehaveren.
Det var også ham, der fik ideen til eventet, og den bundede i hans egne ord at lave noget så ”åndssvagt”, at det kunne vække folks nysgerrighed.
- Omtalen var lige så vigtig for mig, som det var at sælge en hel masse, siger Danni Frederiksen til detailfolk.dk.
En effektiv markedsføring
De to butikker havde specifikke tilbud, der skiftede hver time, ligesom kunderne også fik lovning på 28 procents rabat på alle varer i alle 28 timer.
Og Danni Frederiksen mener helt sikkert, at han har mærket en markedsføringseffekt af tiltaget.
- Eventet har nok kunne løbe rundt i sig selv, og så var der måske endda et lille plus, men der har virkelig været en stor markedsføringshype omkring butikkerne, som har været rigtig god, siger han.
Han går generelt meget op i at sikre, at kunderne kan få en oplevelse, når de besøger en af hans butikker.
- Det handler om at skabe nogle gode oplevelser for kunderne. Og det er jo selvfølgelig en oplevelse at holde åbent om natten, men vi har også holdt fødselsdagssalg med gratis softice og slikposer til alle børn, serveret rundstykker en lørdag morgen og holdt minijulefrokost med forskellige tapasretter i juletiden. Vi vil gerne lave noget sjovt og anderledes, hvor det ikke bare handler om, at kunderne skal købe noget, men hvor vi kommer i dialog og snakker med vores kunder, siger Danni Frederiksen, der har et par nye tiltag i støbeskeen, som han dog endnu ikke kan løfte sløret for.
Han forsøger samtidig at udnytte, at han har to butikker, der ikke ligger længere end 20 meter fra hinanden.
- Vi laver nogle aktiviteter, som det er nemmere at løfte med to butikker fra hver sin branche. Sporten trækker nogle kunder, mens herretøjsbutikken trækker nogle andre, og det giver helt sikkert et samspil. Vi viser også nogle af den ene butiks varer frem i den anden for at minde kunderne om, at begge butikker er der, siger Danni Frederiksen til detailfolk.dk.
Danni Frederiksens har i alt 10 ansatte i sine to butikker i Odder.
LÆS OGSÅ: Lokal butik satser på oplevelser i jagten på kundeloyalitet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter