Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Lønnedgang løser ikke detailbranchens udfordringer

Foto: morguefile.com



Wednesday den 9 October 2013 kl. 11:00 af: Freja Thorbech

Det hjælper ikke kun at sætte medarbejdernes løn ned, hvis man vil overleve i dagens detailbranche, mener en detailkonsulent.

Der skal andet og mere end en fælles lønnedgang til for at klare de udfordringer, som detailbranchen står over for i dag.

Det mener Flemming Birch, der er konsulent og partner i Birch & Birch Markedsudvikling. I et blogindlæg på detailfolk.dk tager han udgangspunkt i den aktuelle sag om Fonas ultimatum til sine medarbejder. Elektronikkæden har givet de ansatte muligheden for at tage imod en lønnedgang eller en fyring.

LÆS OGSÅ: Fona-fyringer og lønnedgang skaber heftig debat 

Flemming Birch ønsker ikke at forholde sig til Fonas bevæggrunde specifikt, men forholder sig ud fra Fona-sagen mere til detailbranchens generelle udfordringer. 

- Overordnet set siger den type manøvre mere om, hvorfor det er gået så galt for en detailkæde, end om hvad den gør for at løse problemerne. Nemlig, at visionerne mangler, skriver Flemming Birch blandt andet i sit blogindlæg.

Butikkerne skal være relevante

Han mener, at Fonas eksempel kan bruges til at sige noget generelt om de udfordringer, som dagens detailhandlere står over for. Udfordringer, der i Flemming Birchs optik skal håndteres på en helt anden måde end ved fælles lønnedgang.

- Butikkerne skal forstå, hvad der driver kunderne. Under krisen har vi fået nye værdier, der driver vores forbrug. Det betyder ikke, at vi er holdt op med at bruge penge. Det betyder, at der ligger nye tanker til grund for det, når vi bruger dem, skriver Flemming Birch blandt andet i sin blog.

Han hæfter sig blandt andet ved, at mange forbrugere er blevet mere bevidste om ikke bare at købe og smide væk. I stedet forsøger de at pifte det, de allerede har, op med noget nyt tilbehør.

Derfor er butikkerne nødt til at forholde sig til, hvorvidt de har en relevans.

- Der er ingen grund til at lukke butikken, men der kan være gode grunde til at overveje, om man med det nuværende set-up er relevant for sine kunder, skriver Flemming Birch.

Er man ikke det, skal man måske overveje, hvordan man kan blive det, mener Flemming Birch. Det kan man blandt andet gøre ved at tilbyde reparation, vedligeholdelse eller rensning, hvis man har en tøjbutik. Eller gøre som Nike, der har lavet en løbeklub for kvinder.

- Alle kan sælge mig et sæt hovedtelefoner, mange kan endda sælge mig dem billigt. Men ikke alle kan gøre mit liv nemmere eller sjovere eller mere meningsfuldt. Det bør være visionen for butikkerne – og det er ikke raketvidenskab, skriver Flemming Birch i sin blog.

Læs hele hans blogindlæg her.

LÆS OGSÅ: Nettet giver nye salgsudfordringer i butikken



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD