Lego dropper omstridt Shell samarbejde
Greenpeace har via en million protester nu fået Lego til at kaste klodserne i ringen, og stoppe et omstridt samarbejde med Shell.
Lego sætter nu punktum for et samarbejde med Shell, som har fået en million forbrugere til at skrive under på en protest, og som har fået skarp kritik fra miljøorganisationen Greenpeace.
Lego forlænger ikke samarbejdet med Shell, når kontrakten udløber, siger Jørgen Vig Knudstorp, koncernchef i Lego, skriver Politiken. Lego-bossen understreger dog, at Lego "ikke er enig med Greenpeaces metoder".
- Som vi har sagt før, så er vi af den klare overbevisning, at Greenpeace burde kommunikere direkte med Shell, skriver Jørgen Vig Knudstorp ifølge Politiken i en udtalelse om sagen.
- Vi mener, at Legos brand, og alle, der holder af kreativ leg, aldrig burde have været en del af kontroversen mellem Greenpeace og Shell, lyder det.
Vil ikke bryde eksisterende kontrakt
Ifølge Jørgen Vig Knudstorp vil Lego ikke vil bryde den nuværende kontrakt fra 2011 med Shell, som giver Shell ret til at sælge særlige legomodeller af Ferrarier på sine tankstationer. Kampagnen er ifølge avisen tidligere vurderet til at have en pr-værdi for Shell på over 600 millioner kroner.
- Vi vil gerne gøre det klart, at som tingene står, vil vi ikke forny den fælles marketingkontrakt med Shell, når den nuværende kontrakt udløber, skriver Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer, at koncernen ud over sin erklæring ikke vil kommentere sagen yderligere.
Lego oplyser ikke, hvornår kontrakten med Shell udløber, men ifølge Politiken har det været fremme, at det sker i år eller næste år.
Miljøorganisationen Greenpeace har siden juli indsamlet underskrifter mod Legos samarbejde med Shell på sin hjemmeside, og for nylig rundede antallet af underskrifter en million.
Kritikken af samarbejdet lyder, at Lego kan ikke tillade sig at have et reklamesamarbejde med Shell, som leder efter olie og gas i Arktis.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter