Legegigant afliver kønsroller
Drenge der leger frisør, piger ved Weber-grillen og begge køn aktive ved legekøkkenet. Nu skal markedsføringen ifølge nordens største legekæde af legetøj kønsneutral.
Sidste år vakte det en del opsigt og debat, da Top-Toy valgte at gøre legetøjskatalogerne i Sverige kønsneutrale. Og nu er turen også kommet til Danmark.
Ingen stereotype opfordringer
Årets julekataloger fra Top-Toy, der står bag kæderne BR legetøj og Toy's R' Us, er fyldt med farverige billeder, der skal gøre op med de traditionelle kønsroller.
Her vises drenge, der sidder med lyshårede dukker, der skal have sutteflaske, piger der står med det komplette grilludstyr klar som Weber grill-mestre og billeder, hvor begge køn indtager den aktive rolle i husholdningen. Og det er ifølge Top-Toy helt bevidst.
LÆS OGSÅ: IKEA katalog - nu uden kvinder?
Top-Toy ønsker at fremstille legeverden som den virkelige verden er, fremfor et mere stereotypt billede af kønsrollerne.
- Vi ønsker at give vores kunder et frit valg i hvad der skal leges med, fremfor at vejlede dem ud fra mere stereotype rollemodeller, oplyser Thomas Meng der er Retail Marketing Direktør i Top-Toy.
Også butikkerne skal være kønsneutrale
Det er ikke kun den glittede markedsføring der skal ændres på. Også i butikkerne vil Top-Toy, ifølge Salgsdirektør i Sverige Jan Nyberg, forsøge at ændre på tidligere tiders måde at indrette kategoriområderne på
- Næste skridt er butikkerne. Når vi ombygger eller åbner nye butikker, vil de forskellige områder have et kønsneutralt udseende. For eksempel vil vi ikke længere indikere om området er for drenge eller piger, men derimod vise illustrationer der viser drenge og piger, der leger sammen siger Jan Nyberg.
Og arbejdet er allerede begyndt. I Nordens største legetøjsbutik, Toys R' Us på Kungens Kurva i Stockholm, udmunder Barbie afdelingen i LEGO området, og man har bygget en slags bane, der forbinder de forskellige områder i butikken, så børnene kan lege sig gennem butikken. Ligeledes hænger alle slags kostumer i udklædningsafdelingen ikke længere opdelt i drenge og pigekostumer.
Top-Toy oplyser, at det er sidste års positive modtagelse af konceptet i Sverige, der har gjort at man nu tager skridtet fuldt ud og implementerer samme koncept i alle lande.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter