Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ledere ved ikke hvordan de skal takle stress

Foto: morguefile.com



Wednesday den 25 October 2017 kl. 08:30 af: Lise Møller Schilder

Mange ledere er i tvivl om, hvornår man skal bede stressede medarbejdere om at komme tilbage, og hvilke opgaver de kan varetage.

Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad man skal gøre med medarbejdere, der er gået ned med stress. Faktisk synes to ud af fem ledere, at det er vanskeligt at vurdere, hvor hurtigt medarbejderen skal tilbage i job. 

Når medarbejderen så er kommet tilbage har flere ledere også svært ved at finde ud af, hvilke opgaver der er de rigtige for medarbejderen. Det viser en ny undersøgelse, som interesseorganisationen Lederne har lavet i samarbejdet med Psykiatrifonden.

 - Vi oplever, at ledere er i tvivl om, hvad stressramte medarbejdere kan og ikke kan. Men i virkeligheden er det ikke særlig meget anderledes, end hvis medarbejderen har brækket et ben. Dialog er i begge tilfælde det vigtigste nøgleord. Lederen skal løbende være i kontakt med medarbejderen, hvor de taler om, hvad han eller hun kan. Den stressramte medarbejder skal desuden selv være i dialog med sin læge eller behandler, siger chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann.

Ifølge chefpsykolog hos Psykiatrifonden Michael Danielsen bør virksomheder have en beredskabsplan klar, inden problemet opstår.

- Der skal ikke være tvivl om, hvem der gør hvad, hvordan og hvorfor, når sygemeldingen er en realitet. Hvornår en medarbejder er klar til at komme tilbage er selvfølgelig individuelt, men en lang sygemelding er ikke altid det bedste. Tværtimod kan det være nødvendigt at forsøge at komme tilbage - måske også før man føler sig helt klar. Her spiller arbejdspladsen naturligvis en afgørende rolle. Både ledere og kollegaer skal bidrage til, at medarbejderen kan vende tilbage på en skånsom måde, siger Michael Danielsen.

LÆS OGSÅ: Stress hos medarbejderne optager flertallet af ledere



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD