Langsomme webshops koster salg
Mange danske webshops er alt for langsomme til at hente indhold, viser en ny undersøgelse. Og det koster kunder, vurderer ekspert.
Forbrugerne bruger ikke mange sekunder på at overveje, om de nu også har lagt vejen forbi den rigtige webshop.
Og tager det mere end to sekunder at indlæse indholdet på en webshop, vil mange ikke tøve med at klikke videre, vurderer Jesper Helbrandt, der er direktør i Digicure, som har undersøgt 500 af Foreningen for Dansk Internethandels (FDIH) medlems-webshops.
- Nogle af de danske webshops består af over 300 forespørgsler, og det tager derfor alt for lang tid at indlæse forsiden. Du risikerer simpelt hen, at de utålmodige kunder vender om, siger han i en udtalelse.
For mange forespørgsler koster kunder
Digicures undersøgelse viser, at de undersøgte webshops forsider i gennemsnit består af 81 forespørgsler. Det vil sige, at webshoppens webserver bliver forespurgt 81 gange i forhold til levering af billeder, JavaScript og CSS-filer.
Internetbrowsere har en begrænsning for, hvor mange forespørgsler, der kan foretages ad gangen. De fleste browsere tillader, at man foretager op til seks forespørgsler på én gang, mens flere mobile browsere tillader mindre. Mange forespørgsler kan derfor koste kunder for de danske webshops, vurderer Jesper Helbrandt. De danske webshops fortager dog i snit 15 procent færre forespørgsler til serveren end udenlandske webshops, som i gennemsnit ligger på 95 forespørgsler.
Håber på forbedringer
Hos FDIH håber man, at undersøgelsen kan bidrage til, at de danske webshop får minimeret antallet af forespørgsler.
- Alt for mange webshop har begrænset overblik over, hvad der teknisk sker på webshoppens forside samt sammenhængen mellem hastighed og forsidens indhold. Vi håber, at vi med Digicures undersøgelse kan få belyst, hvor og hvordan danske webshops kan minimere antallet af forespørgsler og dermed øge webshoppens hastighed generelt, siger projektchef Tevin Lac fra FDIH.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter