Landsdækkende kæde opruster digitalt: - Vi må ikke blive selvfede
Kunderne har fået nye vaner. Derfor bruger en landsdækkende kæde millioner på en app, som skal være et bolværk mod Amazon.
For at holde trit med udviklingen sender Bog & idé-kæden, som har mere end 110 butikker i hele landet, nu en kundeapp på gaden.
Med den milliondyre investering samler boghandlerkæden hele forretningen ét sted. I appen kan brugerne få adgang til tusindvis af digitale bøger, streame lydbøger og købe gammeldags bøger af papir.
Det skal være med til at sikre Bog & idé mod den stigende konkurrence fra eksempelvis Amazon, fremgår det af en pressemeddelelse.
- Vi skal følge med kundernes behov. Vi er ikke enten en streamingtjeneste eller en boghandel, siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør.
- Vi skal samlet have det stærkeste tilbud til kunderne, uanset om de vil købe bøger online og hente i butik, streame online, søge viden om litteratur, have den fysiske oplevelse i butikkerne og så videre. Det er dén kombination, der sikrer os loyale kunder og livstidsværdi, siger hun.
Må ikke være selvfede
Selvom danskerne stadig er glade for at læse, så oplever Bog & idé, at de øverste 10 procent af markedet for bøger er forsvundet.
En større del af læsningen er simpelthen blevet digital, og det er farligt at ignorere, lyder den klare analyse fra Marianne Lyngby Pedersen.
- Når kunderne skifter vaner, skal vi ikke stå fornærmet tilbage i hjørnet. Så skal vi gå aktivt ind i det, siger hun og fortsætter:
- Vi må ikke blive selvfede, fordi det trods coronanedlukningen går godt for os. Hvis man ikke kan tilbyde lydbøger, streaming og en stærk oplevelse på mobilen, så er man snart ikke relevant, og så mister vi kunderne til for eksempel Amazon.
Bøger har en fremtid
Ifølge Marianne Lyngby Pedersen vil kunde-appen styrke salget af bøger og samtidig være god for kundeloyaliteten. For bøger har en fremtid.
- Jeg tror, at folk er ved at få nok af halvtomme Netflix-serier og underholdning uden dybere mening. Man kan ikke kun spise sukker, man skal også have noget nærende, siger direktøren.
- I Bog & idé er vi først og fremmest boghandlere, og vi ønsker at give folk de mentale vitaminer og særlige sanseoplevelser, de har brug for. Om de så konsumerer litteratur via lyd eller fysiske bøger, betyder mindre, siger Marianne Lyngby Pedersen.
Appen udvikles af Impact, og funktionerne udrulles løbende gennem 2021.
LÆS OGSÅ: Direktør for boghandlerkæde leger med revolutionerende tanke
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter