Tøjbutikker tjener flere penge for hver medarbejder
Især har de mindre tøjbutikker tacklet coronakrisen godt, men branchen halter stadig en smule efter sit vanlige niveau.
Allerede i februar 2020 begyndte de første nervøse trækninger at melde sig, og lige siden har den genstridige coronavirus gang på gang gjort tilværelsen lige lovlig hård for landets tøjbutikker.
Tvangslukninger og lagre fulde af vintertøj i marts måned har været en udfordring, ligesom aflyste konfirmationer og julefrokoster har givet forbrugerne færre anledninger til at opdatere garderoben.
Men trods de svære betingelser er der nu lidt optimisme at spore hos landets tøjbutikker. Det viser den seneste modeanalyse fra Deloitte.
Ifølge analysen er det gennemsnitlige driftsresultat for hver ansat i butikkerne steget med 3,5 procent til 27.600 kroner i det forskudte regnskabsår 2020/21, hvis man sammenligner med 2019/20.
- Branchen har klaret sig væsentligt bedre gennem pandemien end forventet, siger Morten Steinmetz, partner i Deloitte.
- Den har omstillet sig ualmindelig hurtigt og sparet på de omkostninger, der var at spare på, for eksempel aflyste messer. Så på trods af at flere virksomheder oplevede, at omsætningen faldt, så er de ikke ramt så hårdt som frygtet, siger han.
Hellere lille og vågen…
Bedst er det gået for de små og mellemstore tøjbutikker, viser analysen fra Deloitte.
I butikker med 0-9 ansatte er driftsresultatet gået 40 procent frem til 45.000 kroner, mens de store butikker på mere end 50 ansatte faktisk har oplevet en nedgang på omkring 37 procent.
Andelen af virksomheder med overskud er mellem 2019/20 og 2020/21 steget fra 63 til 66 procent - også her gør de små spillere det bedst.
- De små forhandlere har været dygtige til at tilpasse sig, siger Morten Steinmetz.
- Mange butikker har opdaget, at e-handel er meget mere end salg via webshops. De virksomheder, der har en god digital strategi og er godt placeret på de store salgsplatforme som Boozt.com og Zalando og har sin egen webshop, har klaret sig rigtig godt igennem pandemien. Nogle har endda øget omsætningen, fordi kunderne er gået fra at handle i butikker til at handle online, siger Morten Steinmetz.
LÆS OGSÅ: Store modebrands ser nye muligheder for butiksåbninger
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter