Krisen har påvirket supermarkedernes image
Danskerne har ændret holdning til supermarkederne i takt med krisens fremdrift. Tidligere populære kæder rutsjer ned af image-rangstigen.
Krisen har skærpet de danske forbrugeres fokus på at få noget for pengene, og det er noget, der har påvirket de danske supermarkeders image, viser en særkørsel, som YouGov har udført for Berlingske Business.
Her er et repræsentativt udsnit af danskerne blevet bedt om at vurdere seks supermarkedskæder på baggrund af parametrene kvalitet, generelt indtryk, value for money, lysten til at anbefale varemærket, omdømme og kundetilfredshed.
Undersøgelsen, der er årligt tilbagevendende, viser, at særligt kæder som Føtex og Irma har lidt et imagedyk efter krisen Eksempelvis er Føtex' imagescore faldet fra 32,1 i 2008 til 25,3 i 2013. Lars Gylling, der er marketingdirektør i YouGov, siger til Berlingske Business, at det netop kan skyldes, at parametret om value for money tæller mere for danskerne efter krisen. Detailhandelsekspert Bruno Christensen forklarer faldet med, at de to kæder med et øget fokus på stærke priser har været for flimrende i deres strategi til stor irritation for kunderne.
Populære discountkæder
Også i den anden ende af skalaen er der sket forskydninger i kædernes image. Discountkæderne er i takt med krisen blevet mere populære. Netto har længe været image-topscorer, men efter årsskiftet er kæden blevet overhalet indenom af konkurrenten Rema 1000. Det skyldes både det gode købmandsskab hos Rema 1000, men også Nettos beslutning om at føre flere polske varer, vurderer Bruno Christensen og Lars Gylling over for Berlingske Business.
LÆS OGSÅ: Her er supermarkedet med den bedste service
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter