Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Krisen ændrer holdningen til denne detail-stilling

Foto: detailfolk.dk



Friday den 15 March 2013 kl. 14:59 af: Puk Holm Hansen

En stilling i detailbranchen, som ikke altid har fået lige meget anerkendelse, er blevet mere eftertragtet i krisetiden.

Nu rynker de jobsøgende ikke længere på næsen af tilbuddet om et job bag kassen i dagligvarebutikkerne. I hvert fald er stillingerne som kassemedarbejder blevet mere populære.

Det skriver Jyllands-Posten.

Baggrunden er, ifølge en forsker, at vi tilpasser vores forventninger til jobs i krisetider og måske begynder at udvide vores søgekriterier til et potentielt job.

LÆS OGSÅ: Netto udnytter politisk debat i ny kampagne

Diskussion om jobbet som kassemedarbejder

Det har ikke altid været lige "smart" at sige, at man har job i det lokale supermarked. I detailbranchen har der i perioder været diskussion om det at være kasseassistent, både politisk i forhold til arbejdsløse akademikere, men også generelt i forhold til kassemedarbejdernes lønninger.

Senest har Netto valgt at bruge dette aktivt i deres nye kampagne med formuleringen 'Man kan jo altid komme ned og sidde ved kassen i Netto... Hvis du altså kan levere varen.'. En kampagne som følger en debat affødt af beskæftigelsesminister Mette Frederiksens (S) udsagn om, at unge akademikere burde være villige til at tage et job ved kassen i Netto, hvis de ikke kunne få andet. Noget der desuden har skabt debat om, hvor mange stillinger der er at finde ved kasserne, og hvad det egentlig kræver at sidde i kassen.

LÆS OGSÅ: Discountkrigen optrappes: Netto går i bon-krig med Fakta

Men flere forskellige ting har været med til at rykke ved forestillingen om stillingen som kasseassistent i de senere år. Noget der tidligere har bidraget til diskussionen er lønniveauet.

I 2003 gik Ikea ud under stor profilering og bekendtgjorde, at de ville give deres kassemedarbejdere en lønstigning på 5000 kroner - godt 25 procent. Idéen var at en tilfredsstillende løn ville have en positiv virkning på Ikea og deres kunder. I 2007 afskaffede de dog ordningen igen for nyansatte kassemedarbejdere, da det havde så stor effekt, som man havde håbet på. Ikea erstattede dog lønnen med andre goder og vilkår.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks høfligste medarbejder



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD