Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Konkurrenter 'hjælper' hinanden

Foto: Sv. Michelsen



Wednesday den 10 July 2013 kl. 15:16 af: Freja Thorbech

Der er efterhånden mange aktører på det danske marked for luksuschokolade, men de mange konkurrenter er kun en fordel, mener man hos to kæder.

Normalt kan man se lidt skævt til konkurrenter på markedet, men sådan er det ikke på det danske marked for luksuschokolade. Her er man enige om, at jo flere man er, desto bedre er det for alle.

Det er i hvert fald holdningen hos to af de store traditionelle familiekæder, der har været på markedet i årtier. Frellsen og Sv. Michelsen. Her er man af den holdning, at konkurrenterne er med til at lære danskerne op i værdien af god chokolade.

Hos Frellsen kalder direktør for chokoladeafdelingen og fjerde generation af familien, Peter Frellsen, de andre aktører på markedet for kolleger.

- Jeg mener det alvorligt, når jeg kalder dem kolleger. De andre er med til at udvide markedet og lære folk om god chokolade, siger han til detailfolk.dk.

Den sammen melding kommer fra kollegaen Daniel Paetsch, der er adm. direktør i Sv. Michelsen.

- Man kunne kalde det en form for cluster-effekt. På hver sin måde løfter de forskellige aktører hele kategorien. Det er en spændende dynamik. Det er lidt ligesom med det nordiske køkken, som der er en masse, der har brændt for på hver sin måde, forklarer han.

Større interesse for luksuschokolade

Hos Frellsen er den direktøren overbevist om, at konkurrenterne har været med til at øge kædens salg.

- For ti år siden var vi eksempelvis de eneste, der solgte hjemmelavede flødeboller, det er vi ikke længere, men i dag sælger vi tre gange så mange flødeboller som for ti år siden, forklarer Peter Frellsen.

Og interessen for luksuschokolade er generelt blevet større hos danskerne, og det endda på trods af krisen.

- Der er flere forbrugere, som tidligere ikke ville have brugt mange penge på god chokolade, men som gør det nu. Det er en polarisering, ligesom vi ser det med dagligvarer. Enten går man i Netto og køber det billigste, eller også vælger man det dyre alternativ. Det er efterhånden ligegyldigt, om man er ung eller gammel, siger Daniel Paetsch til detailfolk.dk.

Peter Frellsen mener, at det er kvaliteten der er afgørende for, om danskerne er villige til at hive lidt flere penge op ad lommen, når der skal købes chokolade til aftenkaffen.

- Hvis man laver noget, der er i orden, så vil danskerne godt betale mere for det, så skeler de ikke til prisen, siger han.

Kamp om kunder

På trods af den kollegiale følelse, er der selvfølgelig stadig en kamp om kunderne.

- Vi ser lidt blandet på markedet. Selvfølgelig er det et hårdt marked, og vores del af kategorien er blevet udvidet. Interessen for luksuschokolade er dog blevet større, og der er kommet flere købere i forhold til, hvad der har været tidligere, vil jeg helt klart vurdere, siger Daniel Paetch.

Peter Frellsen vurderer, at supermarkeder og kiosker løber med det meste af chokoladesalget herhjemme, men det ændrer ikke ved, at markedet for luksuschokolade er blevet større. Samtidig slår han fast, at markedet er meget forskelligt fra by til by herhjemme.

- Vi har forretninger i de fleste større byer, og det er forskellige konkurrenter eller kolleger, vi har, de forskellige steder, siger han.

Skal man fange kunderne, handler det om at positionere sig i forhold til de andre på markedet, mener Daniel Paetsch.

- Vi har en anden position med fokus på det håndlavede og det traditionelle, og jeg tror, at der er plads til os alle sammen, siger han og fortæller, at kæden er i gang med en proces, hvor man forsøger at minde danskerne om Sv. Michelsen og kædens tagline ”Håndlavet siden 1933”.

Hos Frellsen forsøger man at adskille sig ved at udvide sine butikker.

- Inden for de sidste år har vi lavet tre af butikkerne dobbelt så store, og det vil vi gøre med flere af dem. I dag skal vores butikker gerne være på omkring 100 kvadratmeter, siger han.

Frellsen blev etableret i 1897 og har 41 butikker rundt om i landet. Sv. Michelsen er fra 1933 og har 15 butikker på landsplan.

LÆS OGSÅ: Familiekæde vil tilbage til rødderne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD