Familiekæde vil tilbage til rødderne
Historien bag navnet
Kæden er opkaldt efter den konditoruddannede Svend Erik Michelsen, der grundlagde den i 1933. Han åbnede et lille konditori på Østerbro, hvorfra han begyndte at producere håndværkschokolade. Det blev sidenhen til den primære forretning. I 1970’erne overtog datteren Rita og svigersønnen Kjeld Dorff ledelsen af Sv. Michelsen Chokolade, og det er deres søn Nicholas Dorff, der nu står i spidsen for kæden.
En oprydning i butikker og sortiment skal sikre, at en dansk familiekæde kan vende tilbage til rødderne og minde danskerne om kædens historie.
- Det er en af de her gamle juveler, som ligger og funkler lidt.
Det siger adm. direktør Daniel Paetsch om den virksomhed han har stået i spidsen for siden 1. januar. Chokoladekæden Sv. Michelsen.
Med Daniel Paetsch ved roret har kæden, der blev etableret i 1933, fuld gang i et generationsskifte, der netop handler om at finde tilbage til rødderne og den funklende juvel.
- Alle vores aktiviteter går i øjeblikket på at få genfortalt den gamle historie om Sv. Michelsen, som alle kender, forklarer Daniel Paetsch.
Sammen med tredje generation af chokoladefamilien repræsenteret ved Nicolas Dorff har han sat gang i en proces, der skal få folk til at opdage eller genopdage Sv. Michelsen.
Det har blandt andet betydet, at den gamle traditionsrige familiekæde har bevæget sig ind på en ny, moderne medieplatform som Facebook.
Har ryddet op i butikker
Samtidig har processen også betydet, at tre butikker har måttet lade livet, så kæden i dag har 15 butikker rundt om i landet. Tidligere var de fleste af dem drevet af franchisetagere, men nu har Sv. Michelsen taget ti af butikkerne under egne vinger og kun beholdt stærke franchisetagere på de resterende fem.
- Det er så vigtigt for os at signalere det rigtige i butikkerne, da de er en af de eneste marketingskanaler, vi har, så det er vigtigt, at de fortæller den helt rigtige historie, siger Daniel Paetsch.
Også sortimentet er blevet skåret til, så det fremstår så enkelt som muligt og hovedsagligt består af kædens egne produkter komplementeret af få andre luksusvarer.
- Vi har ikke så mange kanaler at arbejde med, men vi optimerer dem vi har, forklarer direktøren.
Han lægger samtidig vægt på, at den særlige Sv. Michelsen kultur, som, han mener, eksisterer, skal blive meget mere tydelig, når man træder ind i en af kædens butikker.
- Vi har en tagline, som hedder ”Håndlavet siden 1933”, men det har man glemt at fortælle forbrugerne i en årrække, fordi man nemt kan glemme det, når man arbejder med det hver dag. Derfor har vi som en lille ny ting lavet foldere med historien om den håndlavede chokolade, som vi lægger i æskerne, siger han.
Ikke påvirket af krisen
Sv. Michelsen er ikke som sådan blevet påvirket af krisen. Virksomheden har haft en nogenlunde flad vækst gennem perioden, fortæller direktøren.
- De enkelte butikker har været hårdt ramt, ligesom alle andre butiksmiljøer i det hele taget. Nogle har klaret sig godt og andre har klaret sig mindre godt, siger han og forklarer, at det også har været udgangspunktet for beslutningen om, hvilke butikker der skulle lukkes i forbindelse med oprydningsarbejdet.
LÆS OGSÅ: Familieejede virksomheder klarer sig bedst i krisetider
Den største salgskanal for familiekæden er dog stadig de 250 specialhandlere, der sælger Sv. Michelsens håndlavede chokolade i deres butikker. Derfor betyder det ikke så meget, præcis hvor mange butikker kæden selv har.
- Det er ikke så vigtigt, hvor mange butikker der er, men det er vigtigt, at dem, der er, er de rigtige. De er en del af historien. Jeg kunne ikke forestille mig, at vi slet ikke havde nogle butikker. De er en vigtig del af vores identitet, siger han.
Vigtigt at lære familien at kende
For Daniel Paetsch var det vigtigt at lære familien bag kæden at kende, inden han sagde ja til jobbet som adm. direktør. Samtidig lagde han stor vægt på, at anden generation trådte ud, så han kunne starte på en frisk sammen med Nicholas Dorff, der er tredje generation Michelsen.
- Det er vigtigt, at vi er ligeværdige. Vi er begge kommercielle, og Nicholas er god til produktion og logistik – og så har han arven. Jeg har det strukturelle og det strategiske, så på den måde komplementerer vi hinanden godt, siger Daniel Paetsch.
LÆS OGSÅ: Dansk familiekæde varsler massiv udvidelse
Udfordringerne for de to og resten af kæden bliver de kommende år at agere i forhold til de mange specialhandlere, der sælger kædens produkter.
- Vi sidder ligesom alle andre i dansk detail og kigge på udviklingen. Nogle af de specialhandlere, der sælger vores produkter har det svært på grund af krisen. Forsvinder nogle af dem, er vi nødt til at samle andre op, men det kan være svært at sige på forhånd, hvem der vinder på lang sigt, siger Daniel Paetsch.
Han peger samtidig på den selvskabte udfordring, han mener, at kæden har i at få støvet den gamle familiehistorie af, så forbrugerne genopdager Sv. Michelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter