Kæmpe omsætning sender Elgiganten i offensiven
ELGIGANTEN A/S
Omsætning
2020/21: 7,1 mia. kr.
2019/20: 6,4
2018/19: 6,2
Driftsresultat (EBIT)
2020/21: 131,3 mio. kr.
2019/20: 119.9
2018/19: 114.6
Årets resultat
2020/21: 101 mio. kr.
2019/20: 91.7
2018/19: 89.1
Kilde: Elgiganten
Oven på et flyvende årsregnskab skal Elgiganten ikke bare hjem. De skal videre. Ifølge topchefen er der mange nye varehuse i vente.
På et nyt pressebillede sidder den adm. direktør for Elgiganten - Peder Stedal - foran sin computer med en rolig, men også yderst tilfreds mine.
Måske skal det ligne, at han gennemgår årsregnskabet for 2020/21, som Elgiganten netop har fremlagt. Det er i hvert fald en rimelig antagelse, for tallene på både top og bund er i særdeles fin form.
For første gang nogensinde når omsætningen forbi syv milliarder kroner - den lander helt nøjagtigt på 7,1 milliarder - og samtidig står der lige over 100 millioner på bundlinjen efter skat.
- Det er med ekstra stor glæde, at vi kan sætte to streger under endnu et rekordår. Det er ingen hemmelighed, at Covid-19 skabte en vis usikkerhed ved regnskabsårets begyndelse og ligeså i løbet af året, siger Peder Stedal i en kommentar til årsregnskabet.
- Jeg er derfor overordentlig tilfreds med, hvad vi har leveret og præsteret. Samtidig skylder jeg vores medarbejdere og kunder en stor tak. Uden dem stod vi ikke med så flot et resultat i dag, siger han.
Stor kundetilfredshed
Peder Stedal bider særlig mærke i gode målinger af kundetilfredsheden.
Når kunderne besøger Elgiganten kan de vurdere deres oplevelse ved hjælp af smileys, og i det netop afsluttede regnskabsår valgte 93,3 procent at trykke på en glad smiley. En stigning fra 92,5 procent året før.
Elgiganten har ellers stødt på vanskeligheder i forbindelse med en stor udskiftning af it-systemer. Det fik i september 2020 kæden til at sige direkte undskyld til kunderne, som i mange tilfælde måtte døje med lang leveringstid og lagerfejl i varehusene.
- Jeg må indrømme, at jeg er særdeles stolt over, at vi er kommet så flot igennem året med så høj kundetilfredshed, siger Peder Stedal og fortsætter:
- Det betyder, at vi til trods for en tid med Covid-19, IT-udfordringer, lukkede butikker og et eksploderende onlinesalg, som betød, at vi måtte løbe ekstra stærkt, stadig har formået at levere service og rådgivning til vores kunder på et virkelig højt niveau. Noget der helt sikkert ikke var lykkedes, hvis ikke det var for de mange dedikerede og hårdtarbejdende medarbejdere.
Går i offensiven
De gode takter giver smag på mere i Elgiganten, som nu har tænkt sig at sætte ekstra fart på vækstplanerne.
I løbet af de kommende to-tre år kommer elektronikkæden til at vokse med op mod 10 varehuse, lyder målsætningen. Planerne er allerede langt fremme i Fredericia, Ringsted, Rønne og Kalundborg.
- Vi vil helt sikkert fortsætte med at vækste indenfor e-handel, men det vil handlen i de fysiske varehuse så sandelig også, siger Peder Stedal, som i dag står i spidsen for 38 danske varehuse.
- De kommende varehuse bliver alle indrettet ud fra vores nye ’3.0 koncept’. Det vil sige store varehuse på omkring 2.000 m2 med bl.a. Apple shops og køkkenafdelinger. Alle indrettet med det formål at sikre en sømløs kundeoplevelse før, under og efter købet i tæt samspil med vores hjemmeside.
På erhvervsfronten åbner Elgiganten desuden to nye B2B business-centre i Skejby og Glostrup efter sommerferien.
LÆS OGSÅ: Boysen svinger taktstokken: Power skal fordoble omsætningen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter