Kendt mærkning oplevede vækst trods udfordringer i detailhandlen
I 2022 skulle kendt mærkning kæmpe for at blive på hylderne i landets supermarkeder, siger direktør.
På grund af inflation og høje energipriser søgte flere forbrugere mod hylderne med discountvarer.
Selvom det gjorde livet lidt sværere for Fairtrade-produkter, så oplevede mærkningen også vækst i 2022.
Tilbagegangen for salg af Fairtrade-kaffe blev vendt til fremgang, mens endnu flere varer i dagligvarehandlens egne produktserier fik Fairtrade-mærket på. Der var fortsat et flot salg af Fairtrade-vanilje, som efterspørges af danskerne hele året, og så kom Fairtrade-roser for alvor ind på det danske marked med en vækst på over 170 procent.
- Det var et udfordrende år med mange bevægelser i dagligvarehandlen, og det betød, at vi skulle kæmpe for at sikre og fastholde Fairtrade-mærkede produkter på butikkernes hylder og i forbrugernes indkøbskurv, siger Fairtrades direktør i Danmark, Camilla Erika Lerberg.
- Derfor er vi stolte af, at vores licensindtægter alligevel vækstede med over to procent i Danmark i 2022, siger hun.
Direktøren havde gerne set en højere vækst i salget af Fairtrade-mærkede produkter i dagligvarehandlen, men hæfter sig ved tidligere års gode resultater, som har betydet, at Fairtrade-mærket er kommet godt igennem en periode, hvor uforudsete udfordringer har stået i kø.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter