Københavnsk stormagasin lider voldsomme tab
ILLUM A/S
Butiksomsætning
2020: 584.527 (t.kr)
2019: 782.504
2018: 706.537
Primær drift
2020: -140.423 (t.kr)
2019: -113.134
2018: -113.275
Årets resultat
2020: -120.838 (t.kr)
2019: -94.399
2018: -98.067
Kilde: Illum A/S, årsrapport 2020
Satsningen på luksus har endnu ikke ført til en overflod af indtjening i københavnsk stormagasin, hvor coronakrisen rammer hårdt.
Udadtil emmer det af luksus og eksklusivitet i københavnske Illum, der kalder sig selv for “Det mest spektakulære stormagasin.”
Gæsterne kan da også finde varer fra Prada, Balenciaga, Mulberry og mange andre kendte mærker på hylderne. Men gennem de seneste mange år har salget ikke været godt nok til at forhindre store tab i driftsselskabet Illum A/S.
Det gælder også for det seneste årsregnskab, hvor coronakrisen har været medvirkende til at høvle 25 procent af stormagasinets butiksomsætning, som lander på 584 millioner kroner. Samtidig dykker bundlinjen til et minus på næsten 121 millioner kroner.
- 2020 var i høj grad påvirket af Covid19, fremgår det af årsrapporten..
- Især regeringens nedlukning i 69 dage, lukningen af grænserne og den lange periode med restriktioner, der begrænsede antallet af kunder, medførte at et fald i salget, skriver ledelsen i årsrapporten.
Ved tidligere lejligheder har direktøren for Illum - Jeanette Aaen - gået i rette med mediernes historier om den skrøbelige økonomi i stormagasinet.
Forretningen består nemlig både af driftselskabet Illum A/S og et selskab, der ejer de store lokaler på Strøget i København. Mens driftsselskabet taber penge, så har ejendomsselskabet plus på kontoen. Ifølge Finans skyldes det først og fremmest opskrivninger af ejendommens værdi.
Fortsætter i samme spor
Bedre tider for Illum er ikke umiddelbart lige på trapperne, fremgår det af årsrapporten, hvor ledelsen spår, at coronakrisen bliver ved med at have en "signifikant indflydelse" på salg og indtjening.
- 2021 starter med regeringens Covid19 nedlukning i yderligere mindst 110 dage og efterfølgende forventelige restriktioner, der igen medfører begrænsninger for antallet af kunder.
Trods et samlet tab på over en halv milliard kroner gennem de seneste fem år, så holder Magasin fast i strategien.
- Efter genåbningen vil Illum fortsætte udviklingen af stormagasinet i overensstemmelse med den fastlagte strategi og fortsætte vores fokus på luksus, service og oplevelser for kunder, fremgår det af årsrapporten.
I 2020 blev der investeret 15 millioner i ombygning af stormagasinet.
LÆS OGSÅ: Illums Bolighus efter tabt omsætning: Næste år bliver også magert
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter