JYSK vil med ny elevkampagne også sætte fokus på socialt ansvar
Sådan tiltrækkes de bedste elever
Uddannelsesleder i JYSK Jørgen Olsen har tre gode råd til, hvordan man som virksomhed tiltrækker de bedste elever:
- Tag eleverne lige så alvorligt som alle andre medarbejdere
- Vær ærlig om at det også er hårdt arbejde at være butikselev
- Skab rammerne for fællesskab og netværk mellem eleverne på tværs af butikker
En ny elevkampagne fra JYSK har ikke blot til formål at hverve elever. Den skal også sende et signal om, at elevuddannelse er en god idé.
JYSK har netop søsat en ny kampagne, der skal skaffe talenter til kædens 95 danske butikker. Men det er ikke det eneste formål med kampagnen, slår uddannelsesleder i JYSK Jørgen Olsen fast over for detailfolk.dk.
- Vi vil gerne sende klare signaler om, at det er en god idé at uddanne elever, siger han og fremhæver, at JYSK har en lang tradition for det samme.
Der bliver i medierne talt og skrevet meget om de mange, der ikke kan få en elevplads, og hos JYSK vil man gerne tage sin del af ansvaret.
LÆS OGSÅ: Kapitalkæder fastholder elevfokus
- Når vi hører i medierne, at der er 5.000 der ikke kan få en elevplads, vil vi gerne være et forbillede. Vi mener, at eleverne er en god investering, lige meget om man er en stor eller lille virksomhed, siger Jørgen Olsen til detailfolk.dk.
Rift om pladserne
Den danske dynegigant søger i år 120 elever, og gennem de sidste år er antallet af ansøgninger til de eftertragtede pladser steget markant. Sidste år fik JYSK 2.000 ansøgninger til 120 pladser, og det er en positiv udvikling, mener uddannelseslederen.
- Eleverne er fremtiden i JYSK – de er talenterne, der skal drive virksomheden. Vi går efter at tiltrække landets bedste butikselever, og jo større ansøgerfeltet er, jo flere talenter er der i puljen, siger Jørgen Olsen.
Han fremhæver, at 55 procent af kædens butikschefer og godt halvdelen af distriktscheferne oprindeligt er egne elever.
LÆS OGSÅ: Fremtidens detailelever stiller større krav til uddannelsen
I forsøget på at tiltrække de kommende elever er kæden til stede på de elektroniske medier, men der også bliver gjort meget ud af at komme ud på erhvervsskolerne og fortælle om JYSK og detailhandelsuddannelsen generelt.
- Man skal huske at detailhandelsuddannelsen også giver mange andre karrieremuligheder, og det er vigtigt at få frem, siger Jørgen Olsen til detailfolk.dk.
Fokus på både fællesskab og faglighed
Hos JYSK sætter man i løbet af detailuddannelsens to år både fokus på faglighed og fællesskab. Derfor veksles der mellem butikspraktik og skoleophold, der foregår på JYSK Academy, der ligger på Lars Larsens Himmerland Golf & Spa Resort.
- I JYSK vægtes fællesskabet højt. Eleverne fanger hurtigt atmosfæren, der er meget uformel, og hvor der er plads til alle. Men samtidig stiller vi høje krav til vores elever, der bliver udfordret både på skolen og i butikken, siger Jørgen Olsen.
LÆS OGSÅ: Årets detailelev: ”Det er nemmere at bede om tilgivelse end at bede om lov”
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter