Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Fremtidens detailelever stiller større krav til uddannelsen

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 8 December 2013 kl. 10:40 af: Freja Thorbech

Der bliver stillet større krav til uddannelsen og arbejdsgiverne fra landets mange detailelever.

De lader sig ikke spise af med hvad som helst.

Eleverne rundt om i landets butikker stiller større og større krav til deres uddannelse. Det oplever man i hvert fald hos arbejdsgiverne i de danske detailkæder, viser en rundringning som detailfolk.dk har lavet til kæderne Fona, JYSK, Imerco, Silvan, Lidl og Coop.

- De ved, hvad de vil have og hvad de ikke vil have. Tidligere rettede de mere ind, men nu tager de mere medansvar for egen læring, siger Sanne Larsen, der er uddannelseskonsulent hos Coop.

Samme melding kommer fra konkurrenten Lidl.

- Vi oplever at mange af kandidaterne er meget målrettede og bevidste om, hvad de gerne vil, eksempelvis har flere et klart mål om at komme til at styre deres egen butik på sigt. Det ser vi positivt på, da vi betragter eleverne som vores kommende ledere og derfor også stiller krav til dem, siger kommunikationsansvarlig i Lidl Danmark, Rikke Brandes.

Men det er ikke blot i dagligvarekæderne, at man oplever de unges høje krav.

- De stiller store krav. Det er jo generation Y, der er langt henne i tankegangen med ”What’s in it for me”, siger HR-chef i Imerco, Kim Hein, om de unges krav til uddannelsen.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Der ligger guld gemt i generation Y

Også hos JYSK, Silvan og Fona oplever man, at de unge stille større krav.

- De unge ved godt hvad de vil have i dag, og mange siger, at de søger ind til os, fordi de har hørt, at der er et godt sammenhold og fordi vi tager deres uddannelse seriøst, siger Jette Winther Sørensen, der er HR-konsulent i F Group, der står bag Fona-kæden.

Kræver en særlig ledelsesindsats

Silvan oplever, at eleverne stiller større krav til mødetider og løn, fortæller HR Chef Morten Elbro, mens man hos Coop oplever, at eleverne er blevet mere interesserede i karrieremuligheder og til at se, hvor langt de kan komme.

- Eleverne vil gerne have egne ansvarsområder, følge salgstal og udvikling i disse, så de kan se resultater af egen indsats. Desuden vil de gerne have fleksibilitet i forhold til arbejdstider, siger uddannelseskonsulent Sanne Larsen.

Det kræver, at lederne skal være endnu skarpere på deres uddannelsesforløb, men det er noget, man er opmærksom på hos Coop. Her kører man kurser til de oplæringsansvarlige, hvor lederne arbejder med deres personlige lederskab, ledelse af mennesker og tager ansvar for elevernes udvikling. Sanne Larsen mener derfor ikke, at dagligvarekæden har svært ved at leve op til elevernes krav.

- Fleksibiliteten i arbejdstider kan være svært at imødese, da vi har åbningstider, hvor butikken skal være bemandet. Men karriere og personlig udvikling er i naturlig tråd med vores nuværende indsatser, siger hun.

Forsøger at tiltrække de bedste

De mange krav fra eleverne har gjort kæderne mere bevidste om, hvordan de kan tiltrække de bedste kandidater.

- Vi er meget proaktive, og starter vores ansættelsesproces allerede i februar, for at sikre de bedste kandidater får chancen hos os. Derudover er vi til stede til messer i de fleste storbyer hvor vi fortæller om Imerco som brand og arbejdsplads, siger HR-chef i isenkræmmerkæden, Kim Hein.

Hos JYSK slår man sig op på sin skarpe profil.

- Vi er synlige i uddannelsesbilledet, har en skarp profil i forhold til vores uddannelse og forventninger til potentielle elever. Og så har vi en flad organisation, hvor eleverne får ansvar fra første dag i butikken – og det har vi et godt ry for, siger uddannelseschef i JYSK, Jørgen Olsen.

Også ansvaret spiller en stor rolle for Lidl’s ry og tiltrækningskraft hos eleverne, mener kommunikationsansvarlig Rikke Brandes.

Discountkæden promoverer sig derfor på, at eleverne blandt andet får mulighed for at styre en butik i en uge samt kommer på et udlandsophold i en Lidl-butik i et andet land. Og så fremhæver Rikke Brandes også, at man aflønner sine elever med 1000 kroner mere om måneden end den gennemsnitlige butikselev.

LÆS OGSÅ: Kapitalkæder fastholder elevfokus



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD