Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Isenkræmmerkæde leverer flot overskud

Foto: Pressefoto Kop og Kande



Tuesday den 12 March 2013 kl. 08:22 af: Simone Hansen

I en ellers presset branche formår dansk isenkræmmerkæde at levere overskud på 48 millioner og nå sine fem-årsmål på blot tre år.

Der er blevet langet rigeligt med gryder, pander og diverse isenkræmmer og køkkengrej over disken det seneste stykke tid i Kop og Kande. Det viser det nye årsregnskab. 

Den  frivillige isenkramkæde, bestående af 92 butikker og 450 uddannede isenkræmmere,  havde i 2012 en omsætning på 700 millioner kroner og et overskud på 48 millioner. 

- Vi står godt i den jyske muld. Vi har ingen langfristet gæld, skylder ingen penge i banken, vi ejer simpelthen ikke en kassekredit. Vi står sammen i kæden. Og samtidigt søger vi konstant det gode samarbejde med leverandørerne. Med den recept skaber vi et resultat, som vi er overordentligt tilfredse med, udtaler Peter Rønn, administrerende direktør for den frivillige isenkramkæde, der har base i Viborg.

Satses på cross chanel

Og selvom resultatet var en smule lavere end sidste årsregnskab, har Kop og Kande stadig formået at ramme deres fem-årsmål inden for blot tre år. 

Det lavere resultat skyldes primært investeringer i webshop-delen, og her er direktøren ikke i tvivl om, at onlinedelen er vigtig. 

- Vores webshop er fuldt ud integreret med butikkerne, og vi ser ikke online som en modstander, tværtimod. Online og fysisk butik spiller sammen, og vores kunder skal kunne handle hos Kop og Kande døgnet rundt, siger han til detailfolk.dk.

Stadig flest kunder i butikken

For øjeblikket går pengene fra webshopsalget til driften i datterselskabet. Men er der overskud kommer det ifølge Peter Rønn medlemmerne til gode. Lige for øjeblikket investeres der en del i de socialemedier og kundeklubben.

- Vi investerer en del i facebook, kundeklubben og nyhedsbreve. Vi har stor vækst på webshoppen, men kan stadig se at størstedelen af salget kommer fra reklameaviser, og at halvdelen af kunderne på nettet alligevel går ned i butikken og handler, siger han og tilføjer, at de fleste kunder stadig bruger webshoppen til oplysning og inspiration. 

Han er dog ikke i tvivl om, hvilken vej udviklingen går: 

- Om tre år tror jeg ikke vi taler om on- og offlinehandel, men blot om ’Handel’, siger Peter Rønn. 

Stormer forbi konkurrenterne

Det gode regnskab står i skærende kontrast til konkurrenterne. Således viste Imerco-kædens seneste regnskab et underskud på 44,7 millioner kroner, ligesom Inspiration-kæden for snart et år siden måtte lade sig opkøbe af L'easy pga. skræntende økonomi. 

LÆS OGSÅ: Isenkræmmerkæde har stort underskud

Kop og Kande går således imod strømmen og opskriften på succes er, ifølge direktøren, forbrugerfokus. 

- Andre steder siger man, at det er vigtigt at have fingeren på pulsen. I Kop & Kande har vi populært sagt hånden på kogepladen. Det betyder, at den enkelte butiksejer også kan mærke, om det går godt eller skidt. Cirka 60 % af vores omsætning kommer fra det, vi kalder ”køkken og bord”. Det vil sige gryder, potter, pander, alt det vi bruger i det daglige i køkkenet. Vores butiksejere kender kunderne, og vores fleksible setup og gode leverandørsamarbejde betyder, at butiksejeren hurtigt kan tilrette sortimentet, så det matcher den lokale kundegruppe præcist. Den strategi tror vi langt mere på end iskold priskrig, som efterlader slagmarken uden reelle vindere, udtaler Peter Rønn. 

LÆS OGSÅ: L'easy overtager kriseramte Inspiration 

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD