Isenkræmmerkæde leverer flot overskud
I en ellers presset branche formår dansk isenkræmmerkæde at levere overskud på 48 millioner og nå sine fem-årsmål på blot tre år.
Der er blevet langet rigeligt med gryder, pander og diverse isenkræmmer og køkkengrej over disken det seneste stykke tid i Kop og Kande. Det viser det nye årsregnskab.
Den frivillige isenkramkæde, bestående af 92 butikker og 450 uddannede isenkræmmere, havde i 2012 en omsætning på 700 millioner kroner og et overskud på 48 millioner.
- Vi står godt i den jyske muld. Vi har ingen langfristet gæld, skylder ingen penge i banken, vi ejer simpelthen ikke en kassekredit. Vi står sammen i kæden. Og samtidigt søger vi konstant det gode samarbejde med leverandørerne. Med den recept skaber vi et resultat, som vi er overordentligt tilfredse med, udtaler Peter Rønn, administrerende direktør for den frivillige isenkramkæde, der har base i Viborg.
Satses på cross chanel
Og selvom resultatet var en smule lavere end sidste årsregnskab, har Kop og Kande stadig formået at ramme deres fem-årsmål inden for blot tre år.
Det lavere resultat skyldes primært investeringer i webshop-delen, og her er direktøren ikke i tvivl om, at onlinedelen er vigtig.
- Vores webshop er fuldt ud integreret med butikkerne, og vi ser ikke online som en modstander, tværtimod. Online og fysisk butik spiller sammen, og vores kunder skal kunne handle hos Kop og Kande døgnet rundt, siger han til detailfolk.dk.
Stadig flest kunder i butikken
For øjeblikket går pengene fra webshopsalget til driften i datterselskabet. Men er der overskud kommer det ifølge Peter Rønn medlemmerne til gode. Lige for øjeblikket investeres der en del i de socialemedier og kundeklubben.
- Vi investerer en del i facebook, kundeklubben og nyhedsbreve. Vi har stor vækst på webshoppen, men kan stadig se at størstedelen af salget kommer fra reklameaviser, og at halvdelen af kunderne på nettet alligevel går ned i butikken og handler, siger han og tilføjer, at de fleste kunder stadig bruger webshoppen til oplysning og inspiration.
Han er dog ikke i tvivl om, hvilken vej udviklingen går:
- Om tre år tror jeg ikke vi taler om on- og offlinehandel, men blot om ’Handel’, siger Peter Rønn.
Stormer forbi konkurrenterne
Det gode regnskab står i skærende kontrast til konkurrenterne. Således viste Imerco-kædens seneste regnskab et underskud på 44,7 millioner kroner, ligesom Inspiration-kæden for snart et år siden måtte lade sig opkøbe af L'easy pga. skræntende økonomi.
LÆS OGSÅ: Isenkræmmerkæde har stort underskud
Kop og Kande går således imod strømmen og opskriften på succes er, ifølge direktøren, forbrugerfokus.
- Andre steder siger man, at det er vigtigt at have fingeren på pulsen. I Kop & Kande har vi populært sagt hånden på kogepladen. Det betyder, at den enkelte butiksejer også kan mærke, om det går godt eller skidt. Cirka 60 % af vores omsætning kommer fra det, vi kalder ”køkken og bord”. Det vil sige gryder, potter, pander, alt det vi bruger i det daglige i køkkenet. Vores butiksejere kender kunderne, og vores fleksible setup og gode leverandørsamarbejde betyder, at butiksejeren hurtigt kan tilrette sortimentet, så det matcher den lokale kundegruppe præcist. Den strategi tror vi langt mere på end iskold priskrig, som efterlader slagmarken uden reelle vindere, udtaler Peter Rønn.
LÆS OGSÅ: L'easy overtager kriseramte Inspiration
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter