Influencer betaler stor bøde for skjult reklame
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
En dansk influencer har gravet dybt i lommerne for at betale en bøde for skjult reklame på de sociale medier.
En dansk influencer med et stort antal følgere på Instagram har betalt en bøde på 60.000 kroner for ikke at have markeret kommercielle opslag tilstrækkeligt.
Det var i strid med markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, skriver Forbrugerumbudsmanden i en pressemeddelelse, hvor identiteten på influenceren ikke bliver lagt frem.
Sagen omhandler i alt 17 opslag på Instagram og influencerens blog i perioden fra marts 2017 til december 2018. De pågældende opslag var reklame for blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker.
- Influenter har et ansvar for at gøre det tydeligt for deres følgere, hvis der er tale om reklame. Det havde den pågældende influent ikke gjort, og derfor var det en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
“Spons” er ikke nok
På influencerens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. På Instagram havde influenceren eksempelvis markeret kommercielle opslag med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”.
Ifølge Forbrugerombudsmanden var det ikke tilstrækkeligt til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste opslaget.
Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Det giver vedkommende et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.
Influenceren blev derfor politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenceres opslag på sociale medier.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter