Landsdækkende kæde betaler bøde for vildledning
Reklamebreve sendt ud til kunderne var ikke præcise nok, og det koster en optikerkæde en større bøde.
Optikerkæden Synoptik har betalt en bøde på 300.000 kroner for at have vildledt forbrugere med reklamebreve. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
I reklamebreve, der blev sendt ud tilbage i 2017, skrev Synoptik blandt andet, at man kunne få “50 procent på alle glas.” Det fremgik bare ikke tydeligt nok, at tilbuddet kunne gjaldt, hvis kunderne også købte et brillestel.
- Selve tilbuddet blev vist i en rød boks med stor hvid skrift. Lodret langs højre side af den røde boks stod med væsentlig mindre skrift: ”Gælder til 30.12.17 for alle glas ved køb af stel”, fremgår det af pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter en klage fra en forbruger, der havde overset betingelserne for at få rabat. Først da hun stod i butikken, gik sammenhængen op for hende.
I 2018 blev Synoptik meldt til politiet for vildledende markedsføring, og nu har optikerkæden så accepteret en bøde på 300.000 kroner.
- Forbrugere skal klart og tydeligt kunne se og forstå, hvad det er, de bliver tilbudt i en reklame. Hvis reklamen fremstår som et bedre tilbud, end det reelt er, vil det være vildledende markedsføring, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Bilka betaler millioner i bøde for “skæve reklamer”
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter