Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Imerco: Lukkede butikker koster på toplinjen

Foto: detailfolk.dk



Imerco A/S

- Imerco er Danmarks største isenkramkæde med mere end 170 butikker.

Omsætning (m.ddk)
2019: 1.353
2018: 1.391
2017: 1.298

Ebit 
2019: - 41
2018: - 70
2017: - 21

Samlet resultat
2019: - 56
2018: - 89
2017: -10

Kilde: Imerco

Tuesday den 2 June 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Omsætningen falder og underskuddet lyder på et tocifret millionbeløb. Men alligevel er optimismen hos Imerco ikke til at tage fejl af.

Ved første øjekast kunne det hele godt se lidt svært ud for Imerco. Det seneste årsregnskab, som gælder for 2019, byder på en svagt faldende omsætning og et samlet underskud på 56 millioner kroner.

Læg dertil coronakrisen, der har gjort den første del af 2020 til lidt af en udfordring for hele detailhandlen - inklusiv Imerco, hvor mange butikker har været tvangslukkede.

Alligevel er der ingen alarmklokker at spore. Tværtimod. Imerco-toppen er fortrøstningsfulde og mener, at målet om sorte tal i næste årsregnskab er “inden for rækkevidde.”

- Vi er optimistiske for fremtiden. Vi har et stærkt ejerskab i ryggen, hvilket er altafgørende samt gode leverandører. Vi tror på, at vi kan komme godt ud af et meget specielt år, siger Frederik Brønnum i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Imerco.

Færre butikker trækker ned

Imerco kan bogføre en omsætning på 1,35 milliarder kroner i årsregnskabet for 2019, hvilket er 39 millioner mindre end året før. Det skyldes først og fremmest lukningen af en række urentable butikker.

Resten af kæden har oplevet en vækst i de sammenlignelige butikker (like for like) fra regnskabsårets andet kvartal og frem, mens det er gået ekstra stærkt på nettet med en fremgang på 30 procent.

Samspillet mellem de fysiske butikker og netbutikken er udset til at spille en stor rolle fremover, forklarer direktøren.

- Imerco har investeret i to OMNI-kanal services. Dels Klik-og Reserver, hvor kunder, der søger online, kan reservere varer i Imercos fysiske butikker, så de ligger klar til afhentning inden for 1 time efter reservationen, siger Frederik Brønnum og fortsætter:

- Dels Klik-og-Hent, der lanceres først på sommeren, hvor kunder, der handler online, 1-2 dage efter købet kan afhente deres ordre i kundens foretrukne Imerco butik.

Tror på fremgang

I 2020 vil Imerco med egne ord “høste fra tidligere investeringer.” Hvor stor den negative effekt af coronakrisen ender med at blive, står dog stadig ikke helt klart for Imerco-toppen. Men de første tegn lover godt.

- Mandag d. 11. maj fik vi lov til at genåbne vores centerbutikker. Maj MTD realiserer vi indeks 107 på hele kæden, og det er inklusiv 9 salgsdage i maj med tvangslukkede store butikker, siger Frederik Brønnum.

- Online eksploderer fortsat med indeks 154 mod budget og 197 mod sidste år. Centerbutikkerne har siden genåbningen realiseret indeks 125 og øvrige 128 mod budget, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Imerco vil have sine egne mærker frem i lyset



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD