Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Efter en flyvende start løb Imerco ind i en masse udfordringer, som trækker ned i årsregnskabet. Men nu kan direktøren igen se vækst.
I starten af 2022 stod den på høj vækst, lyder meldingen fra isenkræmmerkæden Imerco, der har over 160 butikker over hele landet.
Det varede bare ikke ved. Væksten løb nemlig ind i en mur bestående af høje energipriser, stigende inflation og rekordlav forbrugertillid.
Udfordringerne trækker spor efter sig i årsregnskabet, hvor det samlede resultat på 1,5 millioner kroner før skat er lavere end forventet.
Omsætningen på 1,5 milliarder kroner ligger på niveau med året før.
Alligevel kan ledelsen og den adm. direktør i Imerco, Frederik Brønnum, vende tommelfingeren i vejret. Resultaterne er med andre ord tilfredsstillende.
- I et marked, der var særdeles udfordrende, øgede Imerco sin markedsandel, og året sluttede meget positivt, hvor den helt afgørende julehandel udviste omsætnings- og indtjeningsvækst med den bedste omsætning nogensinde i december måned, siger Frederik Brønnum i en pressemeddelelsen.
Store investeringer giver frugt
Gennem 2022 havde Imerco gang i to store projekter, som direktøren kalder skelsættende.
I maj blev automatisk pluk på centrallageret taget i brug, og senere på året kunne isenkræmmerkæden præsentere en stor opdatering af hjemmesiden Imerco.dk.
- Det var også et projekt, som havde været et år undervejs, da det ikke blot var et nyt website, men en helt ny digital forretningsplatform, siger Frederik Brønnum.
Nethandlen stod for 28 procent af den samlede omsætning i 2022, og Imerco har planer om at investere endnu mere i samspillet mellem den digitale og fysiske del af forretningen.
- Resultaterne skabes gennem digital markedsføring, en velfungerende online platform, en logistikoperation, der sikrer hurtige leveringer til kunderne og et fintmasket butiksnet, hvor medarbejderne tager de nye løsninger helt ud til kunderne, Frederik Brønnum.
Væksten vender tilbage
Efter en række svære måneder er væksten vendt tilbage i Imerco. Det begyndte allerede med en god julehandel, og de første tegn for i år ser også gode ud.
- 2023 er begyndt positivt med den bedste januar nogensinde og flot vækst i både omsætning og indtjening, siger Frederik Brønnum og fortsætter:
- Vi forventer fortsat at øge vores markedsandel, omsætning og indtjeningsgrad. I en tid med historisk lav forbrugertillid, stigende renter og høj inflation er forventningerne til fremtiden på kort sigt naturligvis forbundet med større usikkerhed, som vi imødegår med fortsat skarpt fokus på omkostningsstyring.
LÆS OGSÅ: Overskuddet ligger usædvanlig lavt hos landsdækkende kæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter