IKEA præsenterer imponerende regnskab
I en ellers hårdt prøvet møbelbranche har IKEA Danmark netop fremlagt et årsregnskab med en imponerende omsætningsvækst.
Der er god grund til at være tilfreds med årets resultat for direktionen i IKEA Danmark.
Den svenske møbelgigant havde i regnskabsåret 2012/2013 en omsætning på 3,3 milliarder kroner i Danmark. Det svarer til en omsætningsvækst på 3,7 procent i forhold til 2011/2012. Og det er imponerende i en branche, der eller er hårdt presset.
Det er første regnskab for den adm. direktør i IKEA Danmark, Dennis Balslev, der tiltrådte som topchef i maj.
LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand
Og han har god grund til at være tilfreds. Selv mener han, at det blandt andet er investeringer på 2 milliarder kroner i bedre kundeoplevelser og øget tilgængelighed over de sidste fem år, der har gjort udslaget. Investeringerne har betydet, at Odense og Aalborg har fået nye varehuse, mens der er foretaget omfattende ombygninger i Gentofte og Taastrup, og i Aarhus vil der næste sommer stå et nyt, stort varehus klar til kunderne.
- De nye og ombyggede varehuse har øget vores tilgængelighed og vores muligheder for at inspirere endnu flere danskere. Investeringerne har også betydet, at vi har skabt tæt ved 500 nye arbejdspladser. Alt i alt har det banet vejen for en kontinuerlig vækst i vores omsætning og dermed muligheden for at fortsætte med at investere i et endnu bedre IKEA Danmark, siger Dennis Balslev i en udtalelse.
Vil vokse indefra
Planen er, at den fremtidige vækst skal komme indefra.
- Der er naturlige grænser for, hvor mange varehuse vi kan bygge i Danmark. Men der er ingen grænser for de oplevelser, vi kan give danskerne, når de besøger os. Derfor er det også indefra – i vores varehuse og når man møder os på nettet – at vi fremadrettet vil optimere forretningen. Mødet med kunden skal styrkes, og gæstfriheden skal være endnu højere, siger Dennis Balslev, der regner med, at IKEA Danmark skal øge væksten med yderligere 4 procent i det nye regnskabsår.
10,4 millioner mennesker lagde i løbet af det seneste regnskabsår vejen forbi et IKEA varehus. Og de mange kunder kan godt forvente, at IKEA vil gøre alt for at leve op til deres forventninger. Selvom IKEA er bygget på princippet om selvbetjening, skal der nemlig ifølge Dennis Balslev bygges videre på konceptet for at leve op til kundernes forventninger.
- Som forbrugere forventer vi mere end for ti år siden. Ikke mindst på service, som både skal være høj og målrettet vores individuelle behov. Når vi skal vokse indefra, handler det derfor om at bygge videre på kerneforretningen og tilpasse konceptet ved løbende at optimere vores samlede servicepakke, så den passer til danskernes forskellige behov, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter