Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

IKEA satser på nethandel

Foto: detailfolk.dk



Friday den 8 November 2013 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Konkurrencesituationen er tilspidset på det danske møbelmarked, og IKEA’s topchef ønsker vækst. I den forbindelse spiller blandt andet nethandel en central rolle.

IKEA skal være langt større på nethandel i Danmark, end den svenske kæde er i dag.

Det slår den adm. direktør for IKEA Danmark, Dennis Balslev, fast over for detailfolk.dk.

- Vi kan se, at vi har solgt væsentligt mere i år på e-commerce, men vi har slet ikke taget den del, vi kunne tage af det danske e-commerce møbelmarked, siger Dennis Balslev.

LÆS OGSÅ: IKEA-topchef: ”Som leder skal du selv være det gode eksempel”

Han venter på, at møbelgiganten til næste år får en stor it-platform, som skal hjælpe kæden i den rigtige retning.

- Den vi har i dag fungerer, men den er ikke helt oppe at køre endnu, så nu tager vi nogle tiltag, som egentlig ikke er ekstraordinære ud fra markedets og kunderne synspunkt, men for os er det en stor ting, at vi pludselig skal blive dygtigere på nettet, siger han.

Han understreger, at mange af møbelkædens konkurrenter allerede er godt på vej til at have etableret sig på nettet, men Dennis Balslev er ikke bange for, at kunderne vil styre uden om IKEA online.

- Vi ser, at vores kunder vil os på e-commerce. Vi er gået fra at kunne tilbyde et par tusinde artikler på nettet til snart at være oppe på at kunne tilbyde hele sortimentet. Det er det, som kunderne vil have. De vil kunne vælge imellem det hele. Og der tror vi på, at vi kan flytte os, men vi skal gøre det på en smart og ordentlig måde, så kunden får en god oplevelse, siger Dennis Balslev.

Nettet er ligesom et varehus

Det betyder ifølge Dennis Balslev, at man skal have styr på sin forretning online.

- At have en e-commerce forretning er det samme som at have et varehus. Du skal salgstyre, du skal arbejde med varerne, du skal gøre det nemt for kunden at gå turen på webben osv. Det vil den nye web-platform hjælpe os meget med, siger han.

Han fortæller, at man i møbelgiganten netop nu arbejder meget med at differentiere priserne på fragt, så det ikke koster det samme at få sendt en stor og en lille pakke.

- Det er normalt store ting, man køber hos os, men vi tror på, at vi også kan blive dygtigere til at levere de små ting også, siger han.

Kanalerne skal spille sammen

Dennis Balslev understreger, at verden har ændret sig meget, siden IKEA-konceptet blev født i 1943.

- Vores kunder i dag har mindre tid og flere penge. Derfor er det meget vigtig for os at se på, hvordan kan vi gøre dem mere tilfredse, siger han.

Blandt andet derfor forsøger man sig netop nu i IKEA Gentofte med en løsning, hvor kunden betaler 250 kroner for, at IKEA plukker alle de møbler, man er interesseret i og sender dem til ens hjemmeadresse.

- Kunderne skal ikke betale mere for selve varerne, men de skal have mulighed for at tilvælge forskellige services, forklarer Dennis Balslev.

Han lægger stor vægt på, at mange ikke længere betragter turen i IKEA som en heldagsfornøjelse, hvor hele familien bruger en dag i varehuset og spiser i restauranten.

- Sådan fungerer det ikke i dag, og det er vi meget opmærksomme på. Kundernes behov forandrer sig, og derfor vil jeg have, at vi skal have mere fart på og opfylde de krav, som vi kan, siger han.

Derfor kigger man i IKEA også meget på det såkaldte multichannel eller omnichannel, hvor alle ens salgskanaler spiller sammen på den bedst mulige måde, fortæller Dennis Balslev.

Kend konkurrenterne

Den danske topchef bruger også meget tid på at køre rundt og besøge konkurrenterne.

- Det er vigtigt at vide, hvad gør de andre, hvad er de dygtige til, og hvad er de knap så dygtige til. Det er nemlig det, vi kan bygge vores strategi og ambitioner efter, siger Dennis Balslev.

Han lægger dog stor vægt på, at man, selvom man holder øje med konkurrenter, skal have fokus på sin egen forretning. Netop derfor overrasker det ham, når han kan læse i avisen, at hans ord bliver fortolket til en overskrift om, at ”IKEA skal slå Lars Larsen”.

- Jeg har stor respekt for Lars Larsen som købmand, og det han har gjort med JYSK. Vi skal kigge på, hvad det betyder, når han overtager ILVA og IDEmøbler. Vi skal sørge for at vide, hvad de foretager sig, men vi skal selv gå foran og finde ud af, hvor vi kan blive bedre. Når vi bliver bedre, så bliver vi stærkere, og så skal vi ikke kigge på, hvad Lars Larsen gør og bare gøre det samme, siger han.

Han mener, at der kan være en tendens i møbelbranchen til netop at fokusere for meget på de andre.

- Mange gange tror jeg, at man er meget selvforskyldt i møbelhandlen, når det går den forkerte vej. Det sker fordi man ikke rigtig ved, hvad man vil, og man begynder at fokusere på de andre i stedet for sig selv, siger han.

Lars Larsen er da heller ikke IKEAs eneste konkurrent. Brancheglidninger betyder, at især mange supermarkeder begynder at sælge blandt andet håndklæder og sengetøj.

- Det skal vi selvfølgelig være opmærksomme på og se på, hvad vi kan gøre anderledes, siger Dennis Balslev.

Væksten skal komme indefra

For Dennis Balslev og IKEA er udfordringen de kommende år enkel, mener topchefen.

- Udfordringen bliver at vækste i det, vi har. Det er jo nemmere at vækste, hvis man bare bygger nyt eller bygger varehusene større. Vi kan heller ikke holde åbnet flere dage, så det handler om at finde væksten i det, vi går og gør i hverdagen, siger han.

Han håber, at han kan være med til at sikre, at kunderne lægger turen forbi IKEA bare en gang mere om året.

- Hvis vi kan opnå det, så ved jeg, at vi kan vækste. Men det sker jo kun, hvis vi gør os fortjent til det, og kunden synes, at der er noget at komme efter. Det synes jeg er en stor og spændende udfordring, siger Dennis Balslev til detailfolk.dk.

Ud over de store planer på nettet, er IKEA netop nu i færd med at bygge et varehus i Aarhus, der skal være dobbelt så stort som det nuværende i den jyske by. Det forventes at stå klar i løbet af sommeren næste år.

LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD