Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

IKEA-topchef: ”Som leder skal du selv være det gode eksempel”

Foto: detailfolk.dk



IKEA-topchef: ”Som leder skal du selv være det gode eksempel”
Foto: IKEA

Dennis Balslevs gode råd om ledelse

1. Vær dig selv. Det tror jeg meget på.2

2. Vær det gode eksempel. En ting er at være sig selv, noget andet er at være det gode eksempel og gøre det, du siger.

3. Hav din kunde i tankerne i alt, hvad du gør. Det er en ting, som jeg tager meget med i min generelle ledelse om jeg var varehuschef eller sad med konceptet. Det er enormt vigtigt med kundefokusering i fremtiden, fordi kunderne selv bestemmer, hvor de vil handle. De har mange muligheder at vælge imellem. Derfor skal man altid spørge sig selv: ”hvad betyder det her for kunderne?”

4. Få alle med. Vi er alle lige vigtige. Det kommer jeg aldrig uden om som leder. Jeg synes, at det er så vigtigt, fordi personalet har forskellige opgaver. Uden dem alle spiller det hele ikke. Det er ligesom et fodboldhold. Man kan ikke spare på forsvaret, fordi det går godt i angrebet for på et tidspunkt, er der nogen, der løber den anden vej, forklarer Dennis Balslev.

 

Wednesday den 6 November 2013 kl. 11:18 af: Freja Thorbech

Ledelse handler om at sætte tydelige mål, at værdsætte de ansatte og være det gode eksempel, mener IKEA-topchef Dennis Balslev.

- Det handler først og fremmest om at være det gode eksempel, siger den adm. direktør i IKEA Danmark, Dennis Balslev.

Han har været chef på flere forskellige niveauer i IKEA’s organisation og detailfolk.dk har mødt ham til en snak om ledelse.

- Hvis man selv gør det, man vil have andre til at gøre, så er det meget nemmere. Om man er leder for en stor eller lille organisation, så kigger alle på dig og sætter dig op på en piedestal, om du vil det eller ej, siger han.

Som han sidder der i sin afslappede grå pullover, ligner Dennis Balslev måske ikke umiddelbart prototypen på en topchef i en international detailgigant. Ikke desto mindre er det netop det, han er, og med 34 år i virksomheden i bagagen er topchefen en mand med klare holdninger til ledelse.

- Jeg tror meget på tydelige mål og retningsgivning. Vi skal snakke om, hvad vi vil opnå, og hvordan vi kommer derhen, og gennem det skal man forsøge at motivere og involvere. Hvis ikke hele organisationen er med, så kan jeg stå alene med mine mål og ambitioner, og så fungerer det simpelthen ikke, siger han.

Det er ikke mig, der har det hårdeste job

Dennis Balslev understreger flere gange, at han ikke kan drive virksomheden ene mand, og at alle ansatte er lige vigtige. På væggen bag ham i det mødelokale, hvor vi sidder, står der printet med store bogstaver ”vi er alle sammen lige vigtige,” og den sætning vender han tilbage til flere gange under interviewet.

- Vi driver en virksomhed i Danmark, hvor vi er 2.000 ansatte, og om det så er varehuschefen i et stort varehus, den der modtager varerne på rampen eller den der modtager pengene fra kunderne, så har vi alle vigtige roller i totalen. Det skal vi værdsætte og sikre, at alle medarbejderne har de samme forhold og de samme muligheder i sådan en organisation som vores, siger han.

Derudover handler det om at værdsætte de mennesker, der har de hårde job, forklarer topchefen og understreger, at det ikke er ham selv, han henviser til.

- De ”toughe” job er ikke at møde til kontortid og gå hjem igen. Der er at være ude og have lange åbningstider og søndagsvagter og at være sammen med kunderne, når der er tryk på. Vi skal have fokus på, hvordan vi kan supportere det. Det ligger meget i min måde at tænke på, siger han.

Samtidig lægger han stor vægt på, at der skal følges op på tingene.

- Det handler ikke om kontrol. Slet ikke. Men hvis vi ikke følger op, så ved vi ikke, om vi har været gode eller dårlige. Det er ok at være dårlige til noget, så skal, så skal vi bare vide hvorfor, så vi lærer af det og ikke gør det næste gang. Der skal være plads til at tage chancer, så længe vi følger op på det, siger Dennis Balslev.

Den største ledersucces

For Dennis Balslev har den største succes som leder været den turnaround han sikrede som varehuschef i Amsterdam. På tre et halvt år gik varehuset fra at have sine kvaler med trætte ansatte, der var kede af det, til at blive et succesfuldt varehus, der blev fremhævet som det gode eksempel i IKEA-verdenen. Samtidig blev de fem, som Dennis Balslev havde i sit management-team, i den efterfølgende periode ansat på et højere niveau.

- Både det med at være med til at løfte huset, men også det at sikre, at mit management-team kunne gå ud og tage nye roller i organisationen. Det var en yes-oplevelse. Jeg var der i tre et halvt år og havde sat mit aftryk på huset på den bedste måde, fortæller han.

På spørgsmålet om, hvad der er det sværeste som leder, tænker Dennis Balslev længe, inden han svarer:

- Jeg synes ikke, at der er noget, der er decideret svært. Jeg har aldrig været med til at skulle lukke en virksomhed, men jeg har været med til at skære drastisk ned, når det ikke er gået, som det skulle, men det er jo en virkelighed, man lever i. Det er jo business. Det kan man ikke sige er svært.
I stedet fremhæver han ydre omstændigheder, som man ikke selv kan påvirke.

- Eksempelvis kunne vi i mange år ikke bygge store varehuse i Danmark på grund af planloven. Det synes jeg er svært som leder, når du har nogle enorme ambitioner. Sådan nogle ydre ting, der kan begrænse dig, det kan være svært, siger Dennis Balslev.

Kører Danmark tyndt

Med fem varehuse i Danmark og 2.000 ansatte kan det umiddelbart virke som en uoverskuelig opgave at sikre nærheden til såvel varehuse som medarbejdere, men Dennis Balslev forsøger så vidt muligt at komme rundt og tale med alle.

- Jeg har aldrig kørt så mange kilometer, som jeg har gjort de sidste fire-fem måneder. Jeg har kørt 20.000 kilometer på fem måneder. Selvom Danmark er lille, er der forholdsvist langt til Aalborg, men jeg forsøger at komme rundt til alle varehusene og møde ledere og medarbejdere. For mig handler det meget om at sikre en nærhed til husene, som jo er vores forretning. Det er der vores kunder møder IKEA, siger han.

Selv startede Dennis Balslev sin karriere på salgsgulvet som butikselev. Han er glad for, at han selv har fået chancen for at rykke rundt i den store organisation – både i Danmark og internationalt. Den mulighed er han også glad for at kunne tilbyde de unge, der arbejder i IKEA i dag. Med forskellige mentor- og talentudviklingsprogrammer er der rig mulighed for at prøve sine ledertalenter af. Dog er der et krav om, at man ikke bare kan rykke rundt fra afdeling til afdeling fra år til år.

- Jeg tror meget på, at man skal prøve at være i jobbet i en periode og bevise, at man kan det, inden man rykker videre. Lad mennesker vise, at de kan, og hvis de ikke kan, så må vi reagerer, men når de kan, så udvikler de sig med lidt støtte, lidt coaching og lidt snak en gang imellem, og på den måde kan de nå til andre højder, siger Dennis Balslev til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD