IKEA fornærmer sydkoreanere
Den svenske møbelgigant er kommet uheldigt fra start i Sydkorea ved at overtræde både forretningsmæssige og kulturelle barrierer.
Under stor opmærksomhed fra medier og forbrugere slog den svenske møbelkæde IKEA i denne uge dørene op til sit første varehus i Sydkorea.
Men den globale succeskoncern er kommet skidt fra start.
Priserne i det nye varehus, der ligger i udkanten af hovedstaden Seoul, er alt for høje, mener forbrugerne.
IKEA havde ellers stærke kort på hånden inden ankomsten til det velstående Sydkorea.
Mange, især unge, forbrugere efterlyser valgmuligheder på det indenlandske møbelmarked. Og de lokale møbelforretninger kritiseres ofte for at være alt for dyre.
Men da Ikea åbnede sin hjemmeside for varehuset i sidste måned undrede mange forbrugere sig over priserne. De lod til at være en hel del højere end andre steder i verden.
- Tydeligvis tror IKEA, at sydkoreanere er nemme at narre. Et selskab som dette bør straffes, lød en af de tusindvis af indignerede kommentarer på de sociale medier ifølge nyhedsbureauet AFP.
Solgte fornærmende landkort
Desuden har Ikea trådt patriotiske koreanere over tæerne og udvist ringe forståelse for kulturen i landet ved at sælge et dekorativt landkort, hvor havet øst for den koreanske halvø benævnes Det Japanske Hav.
Og det anses som en stor fornærmelse i Sydkorea, hvor farvandet udelukkende omtales som Østhavet.
Efter en storm af kritik er Ikea blevet tvunget til at undskylde, og varehuset har lovet at trække det omstridte landkort tilbage.
- Vi erkender, at Ikea har lavet en fejl ved at undervurdere, hvor følsomt dette spørgsmål er, og det vil vi gerne undskylde, skriver IKEA i en pressemeddelelse.
/ritzau/TT
LÆS OGSÅ: IKEA i gavehumør: Sætter ekstra penge ind på kunders konti
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter