IKEA Danmark går frem
På trods af en lidende møbelbranchen kan IKEA Danmark melde om fremgang på både top- og bundlinje.
Danskerne strømmer til IKEA, og det kan mærkes på både top- og bundlinje hos møbelgiganten.
I alt har IKEA's fem danske varehuse haft 10,7 millioner besøg det seneste regnskabsår, ligesom knap 25 millioner har klikket sig forbi IKEA.dk.
Det har fået omsætningen til at stige 4 procent til 3,4 milliarder kroner. Også på bundlinjen er der fremgang at spore. Overskuddet er siden sidste år steget med 33 procent til 161,4 millioner kroner, skriver Børsen.
- Resultatet hviler i høj grad på et skærpet fokus på kundernes behov før, under og efter et besøg i IKEA. Faste lave priser, et bredt og dynamisk sortiment, varieret udvalg af mad i restauranterne, hjælp til hjemtransport og samling af møbler og ikke mindst nærværende og personlig service i varehuset har styrket kundens samlede oplevelse af et besøg i IKEA. Vores langsigtede indsats for at øge vores tilgængelighed og serviceniveau begynder at bære frugt, siger Dennis Balslev, adm. direktør i IKEA Danmark, i en pressemeddelelse.
Vil investere i medarbejdere
Det aktuelle regnskab kommer efter en femårig periode, hvor IKEA har brugt mange kræfter på at investere i nye varehuse og ombygninger i de eksisterende varehuse i Danmark. Det gælder blandt andet i Aarhus, hvor møbelgiganten i sommers kunne slå dørene op til et spritnyt varehus, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: IKEA åbner nyt varehus i Aarhus
Og investeringerne i varehusene vil fortsætte, men IKEA vil sætte et nyt fokus for investeringerne fremadrettet.
- Vi vil fortsat investere i vores varehuse, men vores fokus de kommende år vil i langt højere grad samle sig om den enkelte medarbejders kompetencer og engagement i mødet med kunden, forklarer Dennis Balslev.
Den svenske møbelgigant har 2.167 medarbejdere ansat i Danmark mod 1980 sidste år. Om dem siger Dennis Balslev:
- De er vores vigtigste aktiv i målet om at skabe en bedre hverdag for vores kunder. Derfor vil vi i det kommende år investere i flere medarbejdere på gulvet og i kompetenceløft for at klæde vores medarbejdere på til bedre kundemøder. Vi vil have fokus på at inspirere, involvere og motivere vores medarbejdere til at give kunderne en endnu bedre oplevelse.
LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter