Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Coronakrisen har også ramt søgeresultaterne på Google"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Hver fjerde retailer ignorerer kundedata

Foto: detailfolk.dk



Torsdag den 5 december 2019 kl. 11:25 af: Kristian Holgersen

Det er en fordel at kende sine kunder indgående. Men langtfra alle i detailhandlen gør brug af kundedata, viser en undersøgelse.

Detaljeret viden om kunderne kan være guld værd. Men faktisk er det langtfra alle aktører i detailhandlen, som bringer kundedata i spil.

Det viser rapporten Breaking the Cycle of Impersonalisation: Nobody Cares, som WBR Insights har udarbejdet på vegne af Valitor.

Knap hver fjerde aktør i detailhandlen (24 procent) svarer, at de ikke bruger kundedata, når de udvikler nye produkter og services.

- De fleste beslutninger beror på en kombination af data og erfaringer, siger Bettina Thorkelin. Hun er Regional Director Nordic i Valitor.

- Men der er et uforløst potentiale, når hver femte retailer træffer beslutninger uden at skele til, hvad deres kunder foretrækker, og hver syvende ikke bruger kundedata, når det kommer til prissætning, siger hun.

Undersøgelsen bygger på svar fra 100 respondenter fra detailbranchen i Sverige (46), Danmark (37), Norge (9) og Finland (8).

Valitor er en international udbyder af betalingsløsninger.

Flere kilder til data

Ifølge Bettina Thorkelin er det afgørende, at aktørerne i detailhandlen hele tiden arbejder med kundedata, fordi det kan øge loyaliteten begge veje. 

- Forbrugerne vil gerne dele data, men det kræver, at retailerne kvitterer med en personaliseret oplevelse. Hvis de gør det, kan det styrke relationen mellem parterne. Så arbejdet med data er faktisk lige så vigtig som andre former for kundeservice, siger hun.

Den mest brugte kilde til viden om kunderne er salgsdata, som 43 procent af respondenterne gør brug af.

Andre populære kilder er eye-tracking (40 pct.), betalingsdata og -metode (39 pct.), lokationsdata (36 pct.) og markedsføringsdata (34 pct.).

- Detail handler ofte om mere end et bredt sortiment og en skarp pris. Vi ser, at mange nordiske retailere aktivt kombinerer indsigter fra forskellige datakilder for at komme tættere på forbrugerne, siger Bettina Thorkelin.

- Sammen kan teknologierne bidrage til et samlet billede af hver enkelt kunde, som retaileren så kan tilbyde en personaliseret og langt mere relevant kunderejse, fortsætter hun.

LÆS OGSÅ: Mange danskere frygter datamisbrug hos netbutikkerne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD