Hver fjerde retailer ignorerer kundedata
Det er en fordel at kende sine kunder indgående. Men langtfra alle i detailhandlen gør brug af kundedata, viser en undersøgelse.
Detaljeret viden om kunderne kan være guld værd. Men faktisk er det langtfra alle aktører i detailhandlen, som bringer kundedata i spil.
Det viser rapporten Breaking the Cycle of Impersonalisation: Nobody Cares, som WBR Insights har udarbejdet på vegne af Valitor.
Knap hver fjerde aktør i detailhandlen (24 procent) svarer, at de ikke bruger kundedata, når de udvikler nye produkter og services.
- De fleste beslutninger beror på en kombination af data og erfaringer, siger Bettina Thorkelin. Hun er Regional Director Nordic i Valitor.
- Men der er et uforløst potentiale, når hver femte retailer træffer beslutninger uden at skele til, hvad deres kunder foretrækker, og hver syvende ikke bruger kundedata, når det kommer til prissætning, siger hun.
Undersøgelsen bygger på svar fra 100 respondenter fra detailbranchen i Sverige (46), Danmark (37), Norge (9) og Finland (8).
Valitor er en international udbyder af betalingsløsninger.
Flere kilder til data
Ifølge Bettina Thorkelin er det afgørende, at aktørerne i detailhandlen hele tiden arbejder med kundedata, fordi det kan øge loyaliteten begge veje.
- Forbrugerne vil gerne dele data, men det kræver, at retailerne kvitterer med en personaliseret oplevelse. Hvis de gør det, kan det styrke relationen mellem parterne. Så arbejdet med data er faktisk lige så vigtig som andre former for kundeservice, siger hun.
Den mest brugte kilde til viden om kunderne er salgsdata, som 43 procent af respondenterne gør brug af.
Andre populære kilder er eye-tracking (40 pct.), betalingsdata og -metode (39 pct.), lokationsdata (36 pct.) og markedsføringsdata (34 pct.).
- Detail handler ofte om mere end et bredt sortiment og en skarp pris. Vi ser, at mange nordiske retailere aktivt kombinerer indsigter fra forskellige datakilder for at komme tættere på forbrugerne, siger Bettina Thorkelin.
- Sammen kan teknologierne bidrage til et samlet billede af hver enkelt kunde, som retaileren så kan tilbyde en personaliseret og langt mere relevant kunderejse, fortsætter hun.
LÆS OGSÅ: Mange danskere frygter datamisbrug hos netbutikkerne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter