Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Mange danskere frygter datamisbrug hos netbutikkerne





Thursday den 8 November 2018 kl. 11:22 af: Kristian Holgersen

Der hersker en udbredt mistro blandt danske forbrugere, når det kommer til netbutikkernes behandling af personlige oplysninger.

Nordiske forbrugere er i stigende grad urolige for, at netbutikker misbruger deres personlige oplysninger.

Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse, hvor der bliver henvist til konsulentfirmaets egen rapport Global Mobile Consumer Survey 2018.

To ud af tre af nordiske forbrugere tror, at netvirksomhederne deler deres personlige oplysninger med tredjeparter - en stigning fra seks ud af ti.

Desuden tror tre ud af fire, at netvirksomhederne ’hele tiden’ eller ’det meste af tiden’ bruger deres personlige oplysninger. De danske forbrugere er Nordens mest skeptiske med hele 79 procent.

Udbredt dansk skepsis

Danskerne er også de mest skeptiske, når det kommer til at acceptere betingelser for registrering og handel hos netbutikkerne.

Hele 25 procent af de danske forbrugere dykker ned i betingelserne, inden de klikker ’godkend’, mens det kun gælder for 20 procent i Sverige, 19 procent i Finland og 13 procent i Norge.

- Danskerne er de mest kritiske blandt de generelt kritiske nordiske forbrugere, siger Frederik Behnk i pressemeddelelsen. Han er direktør og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.

- Den store mistro skyldes, at vi er i tvivl om, hvorvidt virksomhederne anvender vores data mod vores vilje, eller om data rent faktisk bliver håndteret sikkert. Men det skyldes også helt naturlig skepsis omkring at dele data digitalt uden om kontrollerede, sikre adgange som nemID, fortsætter han.

EU-regler giver opmærksomhed

Frederik Behnk vurderer, at det politiske fokus på beskyttelse af persondata også har en finger med i spillet. Det samme har de mange sager i medierne om informationslækager.

- De nye strammere persondataregler fra EU har øget forbrugernes opmærksomhed omkring virksomheders håndtering af vores data. Ikke mindst fordi de fleste forbrugere har modtaget henvendelser fra virksomheder, der øger opmærksomheden på det, siger Frederik Behnk.

- De mange historier om misbrug af data i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og massetyveri af data fra sociale medier og spiludbydere puster til vores skepsis og mistillid, siger han.

LÆS OGSÅ: Flere netbutikker holder forlænget amok-weekend



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD