Mange danskere frygter datamisbrug hos netbutikkerne
Der hersker en udbredt mistro blandt danske forbrugere, når det kommer til netbutikkernes behandling af personlige oplysninger.
Nordiske forbrugere er i stigende grad urolige for, at netbutikker misbruger deres personlige oplysninger.
Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse, hvor der bliver henvist til konsulentfirmaets egen rapport Global Mobile Consumer Survey 2018.
To ud af tre af nordiske forbrugere tror, at netvirksomhederne deler deres personlige oplysninger med tredjeparter - en stigning fra seks ud af ti.
Desuden tror tre ud af fire, at netvirksomhederne ’hele tiden’ eller ’det meste af tiden’ bruger deres personlige oplysninger. De danske forbrugere er Nordens mest skeptiske med hele 79 procent.
Udbredt dansk skepsis
Danskerne er også de mest skeptiske, når det kommer til at acceptere betingelser for registrering og handel hos netbutikkerne.
Hele 25 procent af de danske forbrugere dykker ned i betingelserne, inden de klikker ’godkend’, mens det kun gælder for 20 procent i Sverige, 19 procent i Finland og 13 procent i Norge.
- Danskerne er de mest kritiske blandt de generelt kritiske nordiske forbrugere, siger Frederik Behnk i pressemeddelelsen. Han er direktør og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.
- Den store mistro skyldes, at vi er i tvivl om, hvorvidt virksomhederne anvender vores data mod vores vilje, eller om data rent faktisk bliver håndteret sikkert. Men det skyldes også helt naturlig skepsis omkring at dele data digitalt uden om kontrollerede, sikre adgange som nemID, fortsætter han.
EU-regler giver opmærksomhed
Frederik Behnk vurderer, at det politiske fokus på beskyttelse af persondata også har en finger med i spillet. Det samme har de mange sager i medierne om informationslækager.
- De nye strammere persondataregler fra EU har øget forbrugernes opmærksomhed omkring virksomheders håndtering af vores data. Ikke mindst fordi de fleste forbrugere har modtaget henvendelser fra virksomheder, der øger opmærksomheden på det, siger Frederik Behnk.
- De mange historier om misbrug af data i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og massetyveri af data fra sociale medier og spiludbydere puster til vores skepsis og mistillid, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter