Hvem tør ændre åbningstider?
Det koster supermarkederne millioner at holde længere åbent, men ingen tør tage det første skridt og tilpasse åbningstiderne. De økonomisk stærke vil vinde i sidste ende, mener eksperter.
Der er en stillingskrig i gang i dagligvarebranchen, skriver epn.dk.
Den ændrede lukkelov har givet butikkerne mulighed for at holde længere åbent, men det koster kæderne millioner at bemande butikken om aftenen og om søndagen. Ingen tør tage det første skridt og ændre åbningstiderne.
Mogens Bjerre, der er lektor på CBS med speciale i detailhandel og marketing, kalder det over for epn.dk en kamp på kapital. Han mener, at det er uundgåeligt, at nogen på et tidspunkt er nødt til at give sig, da pengene fosser ud af kædernes kasser. Han vurderer, at omkostningerne i nogle kæder kan være øget med op til 2 procent. Situationen vil på sigt resultere i en tilpasning af markedet, siger lektoren til netmediet.
Også Per Nyborg, der er adm. direktør i Institut for Center- planlægning, siger til epn.dk, at det er dem med de største økonomiske muskler, der på sigt vil stå distancen, mens andre vil få en brat opvågning.
LÆS OGSÅ: Et år efter: Hvad betyder den nye lukkelov?
Læs hele artiklen på epn.dkFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter