Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Et år efter: Hvad betyder den nye lukkelov?

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 1 October 2013 kl. 10:05 - Kilde: Flere medier

Den nye lukkelov har ændret virkeligheden i den danske dagligvarebranche. De små butikker lider, og de store kæder presses til at blive endnu større.

Der er vendt op og ned på virkeligheden i den danske dagligvarebranche. 

Det er i dag præcis et år siden, at den nye lukkelov trådte i kraft. Den tillader som hovedregel alle dagligvarebutikker at holde åbent hver dag året rundt med enkelte undtagelser. Og det er noget, der kan mærkes i branchen, skriver flere medier.

Danskerne tyr ikke længere til den lokale nærbutik, tankstation eller 7-Eleven, når de mangler mælk til aftenkaffen, og det kan mærkes på omsætningen. Også de mindre købmænd i Udkantsdanmark har det svært. 96 mindre dagligvarebutikker har allerede måtte dreje nøglen om i år. Til sammenligning lukkede i gennemsnit 69 dagligvarebutikker årligt i perioden 2009 til 2012, skriver Kristeligt Danmark.

Alene for Dagli'Brugsen og LokalBrugsen vil der de kommende år være 300 butikker for meget i forhold til den forventede omsætning, fortæller kædedirektør Jesper K. Andersen til Politiken.

Forbrugerne kommer til at betale i sidste ende

De danske forbrugere har taget den nye lukkelov til sig. I en meningsmåling som Megafon har lavet for Politiken og TV2 svarer 34 procent, at de oftest’ eller ’altid’ køber ind på skæve tidspunkter. Det vil sige hverdagsaftener, lørdage efter klokken 13 eller søndage.

Og selvom danskernes indkøbsvaner har flyttet sig, bruger de ikke flere penge. Omsætningen er blot flyttet til de store butikskæder, lyder meldingen fra supermarkedskæderne, skriver Kristeligt Dagblad. Det presser paradoksalt nok de store kæder til at blive endnu større, fordi det koster ekstra i blandt andet lønninger at holde åbent på skæve tidspunkter.

I sidste ende er det dog forbrugerne, der vil komme til at betale for de udvidede åbningstider, vurderer Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel, over for Ritzau. Ekstraudgifterne for de skæve åbningstider vil nemlig på et tidspunkt slå igennem på priserne, siger han til nyhedsbureauet.

LÆS OGSÅ: Købmænd gør status et år efter lukkelovens afskaffelse 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD