Her overgår dagligvarehandlen næsten alle andre brancher
De danske forbrugere har stor tillid til dagligvarehandlen, når det gælder bæredygtig omstilling. Kun en enkelt branche ligger højere.
Lige knap halvdelen (49 procent) af de danske forbrugere mener, at dagligvarehandlen gør meget for at fremme bæredygtighed.
Det viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Advice.
Faktisk er det kun energisektoren (59 procent), som forbrugerne har endnu mere tillid til. I bunden af skalaen finder man for eksempel brancher som tech- og databranchen og finanssektoren.
- Det er positive tal for os, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe Frese.
- For de viser jo både, at vi lykkes med at fortælle danskerne, at vi gør alt, hvad vi kan, for at tilbyde nogle bæredygtige produkter, der belaster vores klode mindst muligt, men også at danskerne er kritiske forbrugere, der er klar til at holde os op på vores ansvar, siger hun.
Bæredygtighed bliver konkret i supermarkedet
Hver tredje i undersøgelsen svarer, at bæredygtighed er det vigtigste hensyn, når de handler dagligvarer. Det er mere end ved nogen anden form for forbrug.
Derudover svarer 13 procent, at klima- og miljøpåvirkningen er et af de vigtigste hensyn, når de går på dagligvareindkøb. Også det er mere end ved nogen anden form for forbrug.
- Tallene understreger også bare, at vi er en af de brancher, hvor danskerne er allermest bevidste om, hvad deres forbrug betyder for omverdenen, siger Signe Frese.
- Det hænger nok sammen med, at man hos os meget hurtigt kan tage et produkt op af køledisken, tjekke mærkningerne, oprindelseslandet og så vælge det til eller fra. På den måde bliver bæredygtighed et helt konkret konkurrenceparameter, siger hun.
LÆS OGSÅ: Forbrugere udpeger dagligvarekæde som det mest bæredygtige brand
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Topchef i Matas vil gøre forbrugsboom til bæredygtig vækst
Bog & idé prøver at forny julehandlen med bæredygtig løsning
Jernbaner er med i Biltemas strategi for bæredygtighed
Top 10: Coop mister førsteplads på liste over mest bæredygtige brands
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter