Her er online supermarkedernes største udfordring
Det er ikke de konkurrerende online supermarkeder, der er den største udfordring for handlen med dagligvarer på nettet.
Det er en stor udfordring for de danske online supermarkeder, når bilen eller cyklen per automatik svinger ind på parkeringspladsen foran det lokale supermarked.
- Den største udfordring er vanens magt forstået på den måde, at folk nærmest per automatik går ned i et fysisk supermarked. Det ligger bare på rygraden, siger Jan Møller, der er salg- og marketingchef hos nemlig.com.
Den samme melding kommer fra salgsdirektør i irma.dk, Jacob Elsborg. Han ser ikke nemlig.com eller todoor.dk som de største konkurrenter til irma.dk. Det er derimod de traditionelle supermarkeder.
- Hvis vi skal have succes, skal vi flytte kunderne fra de fysiske dagligvarebutikker, siger han til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Irma i ny stor satsning på nettet
Her er de andre spillere på online dagligvaremarkedet mere en hjælp end en trussel.
- Lige nu synes vi, at det er fedt, at konkurrenterne også omvender kunder. Superbest, nemlig.com og de andre er med til at uddanne vores kunder i onlinehandel, forklarer Jacob Elsborg.
Det er Jan Møller enig med ham i.
- Vi har en fælles mission om at få flest mulige til at handle på nettet, siger han. Han slår dog samtidig fast, at der selvfølgelig er kunder, der veksler mellem de forskellige spillere på online markedet.
Har man først prøvet det, bliver man ved
Det danske online marked for dagligvarer er stadig i sin meget spæde ungdom, mener både Jacob Elsborg og Jan Møller.
Derfor mener de begge, at udfordringen ligger i at oplyse flest mulige forbrugere om muligheden for at handle på nettet.
- Det handler om at få kunderne til at tale om det. Vi ved, at hvis de først prøver det, så bliver de ved. En af de største barrierer for at handle på nettet er, at man ikke er sikker på, at ens varer er friske, så når de først har prøvet det og har tillid til, at vi leverer friske varer, så bliver de ved, siger Jacob Elsborg.
Den samme tendens oplever man hos nemlig.com. Her mener Jan Møller også, at når forbrugerne først har oplevet fordelene ved nethandel, så bliver de ved.
- Hos os er der eksempelvis en fordel i sortimentsbredden. Den betyder, at forbrugerne kan handle alt fra discountvarer til specialvarer samme sted uden at skulle i flere butikker, siger han.
De fysiske butikkers betydning
Hvor irma.dk udspringer af et traditionelt supermarked, er nemlig.com rent online baseret.
Det mener Jacob Elsborg giver den traditionsrige kæde en klar fordel i forhold til de konkurrenter, der ikke er til stede med fysiske butikker.
- Det er en fordel, at vi har en fysisk butiksdel. Det gør os til et stærkere brand og på den måde, står vi stærkere på markedet, forklarer Jacob Elsborg.
Hos nemlig.com er Jan Møller enig i, at de online supermarkeder der har et udgangspunkt i fysiske butikker, har den fordel, at kunderne kender varemærket.
- Vi har ikke en eksponering i form af butik- og vinduesmeter, men som online butik står vi stærkt, og der er mange, der kender os, selvom vi kun har to et halvt år på bagen, siger han detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com vil bryde vanen
For Irma er der dog en anden udfordring i adskillelsen mellem de fysiske butikker og onlinedelen.
- Med det ene øje ser de enkelte butikschefer, at irma.dk tager omsætning fra deres butik, men med det andet øje vil de hellere have, at det er irma.dk end en anden spiller på markedet, siger Jacob Elsborg.
Han mener derfor, at det handler om at få begge kanaler til at spille bedst muligt sammen.
- Det er et spørgsmål om, hvordan vi kan gøre hinanden bedre, så kunderne får den bedste mulighed for at handle, forklarer Jacob Elsborg.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter