Her er forbrugernes juleønsker til detailhandlen
Forbrugernes top 10 ønsker til detailhandelsinvesteringer
1. Lavere priser
2.Levering på min private adresse
3. Kunderelationer (fx ift. rådgivning)
4. E-handel (Internet)
5. Bæredygtighed
6. Mulighed for selvscanning af varer
7. Bedre service f.eks. gaveindpakning
8. Yderligere investering i udsmykning for at forbedre stemning
9. Legeområder o.l. til børn
10. WIFI muligheder i butikken
Kilde: Deloittes juleanalyse 2013
I en ny juleanalyse opstilles ti ønsker fra forbrugerne til, hvad detailhandlen bør investere i fremadrettet.
Det er ikke kun forældre, søskende, børn eller ægtefæller, forbrugerne ønsker sig noget af i julen. Også detailhandlen kan gøre noget for at opfylde forbrugernes juleønsker.
Revisionsselskabet Deloitte har lavet en en juleanalyse, der samler forbrugernes top ti over ønsker til, hvad detailhandlen bør investere yderligere i i julen.
Og det ser ud til, at forbrugerne især ønsker sig at spare penge på gaverne i juletiden. I hvert fald er det lavere priser, der topper listen, mens levering til privatadresse er strøget fra en sjetteplads i sidste års juleanalyse til en andenplads i år. Derudover er rådgivning også med på listen, mens mange også ønsker sig mulighed for selv at kunne scanne deres varer (se hele listen i faktaboksen).
Danskerne bruger flere penge på julen
Deloittes juleanalyse viser også, at forbrugerne regner med at bruge flere penge på julen i år.
Danske husholdninger forventer at bruge 4.812 kroner på julen i år, mens de sidste kun forventede at bruge 4.759 kroner. Det er dog ikke alle pengene, der havner i butikkernes kasseapparater. Flere forventer nemlig at bruge penge på sociale aktiviteter hen over julen.
- Før finanskrisen vænnede vi os til større gaver og mere materialisme. Krisen ser ud til at betyde, at vi er gået ’back to basics’, hvor vi prioriterer sociale aktiviteter højt og køber traditionelle brætspil og bøger, men holder igen med gaverne, siger partner i Deloitte, Mie Stryg-Madsen, i en udtalelse.
Krisen ser dog ud til at have sluppet sit tag i danskerne. I hvert fald er danskerne det mest positive folkefærd i Europa, når det kommer til at vurdere den fremtidige økonomiske situation. Et flertal af danskerne ser lyst eller neutralt på den fremtidige økonomiske situation, mens alle andre folkefærd er pessimister.
Analysen er foretaget i 17 lande og baserer sig på 16.452 besvarelser, heraf 762 danske.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter