Butiksansatte: Her er den perfekte julekunde
"Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet." Sådan lyder et af ti råd fra de butiksansatte til den perfekte julekunde.
Julen nærmer sig med hastige skridt, og køerne i de danske butikker bliver længere, desto tættere vi kommer på juleaften.
December byder på masser af arbejde for de danske detailansatte, og det har fået deres fagforening HK Handel til at indsamle bud på, hvordan den perfekte julekunde skal opføre sig. Det har udmøntet sig i listen "De 10 bud - sådan bliver du den perfekte julekunde", som HK Handel har lagt på sin Facebook-side.
Her kan du se de ti bud, der gør juletravlheden nemmere for de ansatte i alle landets butikker:
1) Vent ikke til to minutter i lukketid med at købe dine julegaver eller handle til julefrokosten. Ja, butikken lukker lige om lidt, og nej, du kan ikke lige nå det.
2) Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet.
3) Vær høflig, og send gerne medarbejderen et smil.
4) Har du fået hjælp af en butiksmedarbejder til at finde de perfekte varer, så fortæl gerne, at du er glad for den service, du har modtaget. Alle fortjener ros, hvis de har gjort et godt stykke arbejde.
5) Vil du klage, så gør høfligt opmærksom på fejlen. Det har ikke været ekspedientens hensigt at lave en fejl.
6) Respekter kø-kulturen. Alle andre kunder har sikkert lige så travlt som dig.
7) Har du fortrudt en vare i din indkøbskurv, så læg den tilbage, eller giv den til en medarbejder til kassen. Lad være med at lægge varen et tilfældigt sted.
8) Du har indkøbsvognen fyldt med dejlige varer. Læg dem alle pænt på båndet i et lag og med stregkoden vendt mod kasseassistenten. Det gør medarbejderens arbejde meget nemmere.
9) Vil du bytte en vare, så respekter butikkens bytteregler. Hvis butikken har en regel om ikke at give pengene tilbage, så kan medarbejderen ikke give dig pengene tilbage - heller ikke selvom du hidser dig op.
10) Ønsk god jul. Det kan godt være, at der er travlt i butikken, men medarbejderne har aldrig for travlt til lidt god julestemning.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter