Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Har du styr på julens bytteregler?

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 25 November 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Hvordan er det nu, reglerne er, når der skal byttes gaver efter jul. Bliv klogere på reglerne ved både fysisk- og onlinehandel her.

De danske butikker langer masser af varer over disken op til jul, når hr. og fru Danmark køber gaver til hinanden og børnene.

Men rundt om under juletræerne i de danske hjem er der måske flere gaver, der går igen eller ikke passer i farve eller størrelse, og så er det med at have styr på returreglerne, når kunderne igen kommer valfartende ind i butikkerne efter jul.

Dansk Erhverv har samlet en række regler på området, og vi gengiver nogle af dem her.

Returnering i en fysisk butik

Mange forbrugere tror, at de har altid har ret til at få byttet en vare i en fysisk butik, men det er ikke rigtigt.

- Lovgivningen giver ikke forbrugere ret til at få byttet en vare eller få pengene tilbage, med mindre der er en mangel ved varen, skriver Dansk Erhverv blandt andet i sin guide.

Som butik kan man vælge at tilbyde en bytte eller returret. Returret betyder, at kunden kan kræve købesummen tilbage, mens bytteret kun gælder ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme, men han eller hun kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse.

Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den butik, hvor varen er købt, medmindre man som butikskæde tilbyder, at varen kan byttes i alle ens butikker.

Husk altid at oplyse kunden om, at varen kun tages retur, hvis den er ubeskadiget, ligesom det også er nødvendigt at skrive, hvis man kun tager varen tilbage i original emballage.

Returnering på nettet

Har man i stedet en netbutik eller sælger man også varer online, skal man være opmærksom på, at reglerne her er anderledes.

Her er der i langt de fleste tilfælde en 14 dages fortrydelsesret. Det kan dog være en god idé at udvide fortrydelsesretten, da mange køber gaverne i god tid og derfor vil sætte pris på en længere frist.

De nye e-handelsregler, der trådte i kraft i sommers, betyder samtidig, at forbrugerne har ret til at fortryde deres køb på nettet - også selvom de har taget varen i brug.

- Denne ret gælder dog som udgangspunkt kun i 14 dage. Ønsker du at forlænge fortrydelsesfristen, må du derfor gerne stille krav om, at varen skal returneres ubrugt, hvis købet fortrydes mere end 14 dage efter, at forbrugeren har modtaget varen. Du skal blot sørge for, at kunderne er tydeligt informeret om det, inden købet foretages, skriver Dansk Erhverv i sin guide.

Kilde: Dansk Erhverv

LÆS OGSÅ: Har du styr på udsalgsreglerne?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD