Har du styr på julens bytteregler?
Hvordan er det nu, reglerne er, når der skal byttes gaver efter jul. Bliv klogere på reglerne ved både fysisk- og onlinehandel her.
De danske butikker langer masser af varer over disken op til jul, når hr. og fru Danmark køber gaver til hinanden og børnene.
Men rundt om under juletræerne i de danske hjem er der måske flere gaver, der går igen eller ikke passer i farve eller størrelse, og så er det med at have styr på returreglerne, når kunderne igen kommer valfartende ind i butikkerne efter jul.
Dansk Erhverv har samlet en række regler på området, og vi gengiver nogle af dem her.
Returnering i en fysisk butik
Mange forbrugere tror, at de har altid har ret til at få byttet en vare i en fysisk butik, men det er ikke rigtigt.
- Lovgivningen giver ikke forbrugere ret til at få byttet en vare eller få pengene tilbage, med mindre der er en mangel ved varen, skriver Dansk Erhverv blandt andet i sin guide.
Som butik kan man vælge at tilbyde en bytte eller returret. Returret betyder, at kunden kan kræve købesummen tilbage, mens bytteret kun gælder ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme, men han eller hun kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse.
Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den butik, hvor varen er købt, medmindre man som butikskæde tilbyder, at varen kan byttes i alle ens butikker.
Husk altid at oplyse kunden om, at varen kun tages retur, hvis den er ubeskadiget, ligesom det også er nødvendigt at skrive, hvis man kun tager varen tilbage i original emballage.
Returnering på nettet
Har man i stedet en netbutik eller sælger man også varer online, skal man være opmærksom på, at reglerne her er anderledes.
Her er der i langt de fleste tilfælde en 14 dages fortrydelsesret. Det kan dog være en god idé at udvide fortrydelsesretten, da mange køber gaverne i god tid og derfor vil sætte pris på en længere frist.
De nye e-handelsregler, der trådte i kraft i sommers, betyder samtidig, at forbrugerne har ret til at fortryde deres køb på nettet - også selvom de har taget varen i brug.
- Denne ret gælder dog som udgangspunkt kun i 14 dage. Ønsker du at forlænge fortrydelsesfristen, må du derfor gerne stille krav om, at varen skal returneres ubrugt, hvis købet fortrydes mere end 14 dage efter, at forbrugeren har modtaget varen. Du skal blot sørge for, at kunderne er tydeligt informeret om det, inden købet foretages, skriver Dansk Erhverv i sin guide.
Kilde: Dansk Erhverv
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter