Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Grøn torskerogn vinder Coops miljøpris

Foto: pr-foto



Thursday den 8 May 2014 kl. 10:38 af: Steffen Moses

En ny grønnere emballage til torskerogn vinder Coop Grøn Idépris. Derudover får en datalogistuderende prisen for bedste forbrugeridé.

Den klassiske metaldåse til torskerogn bliver erstattet af en ny plastemballage, der reducerer madspild, giver mindre CO2 udledning og er nemmere at anvende for forbrugerne. Med denne idé har producenten af fiskekonserves Bornholms A/S vundet Coop Grøn Idépris for virksomheder.

Den nye plastemballage har samme fysiske udtryk og størrelse som metaldåsen. Til gengæld er den udstyret med låg. Bornholms har på baggrund af en forbrugerundersøgelse konkluderet, at metaldåsen har det problem, at det er besværligt for forbrugerne at gemme resterne.

- Bornholms slår med den nye løsning hele tre fluer med ét smæk. Låget gør det let for forbrugeren at opbevare overskydende torskerogn direkte i emballagen og dermed undgår madspild, den mere effektive logistik betyder at Bornholms bidrager til mindre co2-udledning, og facon og udformning på emballagen gør det langt lettere for forbrugeren både at åbne og udtage torskerognen, siger medlem af dommerpanelet, sektionsleder Søren Rahbek Østergaard, Teknologisk Institut, i en pressemeddelelse.

Coop tager idé til sig

Ud over virksomhedsprisen uddeler Coop en forbrugerpris. Den går til den 32-årige datalogistuderende Thomas Kjeldsen fra Odense.

Hans idé er ganske simpelt, at Coop skal skrive på dagligvareemballagen, hvordan den skal sorteres, når man smider den ud. Den idé er så god, at Coop begynder på det allerede i år.

- Ideen er enkel, den er meget anvendelig for forbrugerne og den kan realiseres med stor effekt. Derfor har vi valgt at tildele prisen til Thomas Kjeldsen, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Anna Lise Mortensen.

Thomas Kjeldsens ide rammer et udtalt behov hos de danske forbrugere. For ifølge en stor forbrugerundersøgelse foretaget af Coop i år mener næsten 95 procent af danskerne, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at pap, plastik, glas og metal bliver genbrugt. Derudover mener 50 procent af forbrugerne, at bedre kildesorteringsanvisning på emballagen ville hjælpe dem til i højere grad at sortere deres affald.

Læs også: Her er de nominerede til E-handelsprisen 2014



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD