Grænsegigant afviser øget sommergrænsehandel
Danskerne valgfarter over grænsen på grund af høje danske vin og spiritus afgifter, mener brancheforening. Sludder, lyder det fra grænsegigant.
Høje danske vin- og spiritusafgifter får ikke familien Danmark til at køre til Tyskland for at fylde bilen.
I hvert fald sælger grænsebutikkerne Fleggaard ikke mere vin og spiritus end ellers, slår adm. direktør for Fleggaard Detail Mike Simonsen fast over for detailfolk.dk.
- Vores udvikling på både vin og spiritus ligner til forveksling udviklingen sidste år og året før. Der er absolut intet hos os, der har forandret sig, siger han.
Reaktionen kommer efter, at detailfolk.dk i sidste uge kunne fortælle om en befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv foretaget for Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD).
Den viste, at hver tredje dansker havde planer om at køre over grænsen for at fylde bilen med øl, vin eller spiritus i løbet af sommeren.
LÆS OGSÅ: Høje afgifter presser sommer-grænsehandel op
Hos VSOD fremhæver man blandt andet, at afgifterne på vin og mousserende sodavand er blevet sat op fra årsskiftet, mens spiritusafgiften er den højeste blandt drikkevarer herhjemme. Det betyder ifølge sekretariatschef i VSOD, Marie Louise Thorstensen, at vin er blevet en magnetvare, der trækker danskerne over grænsen.
Dermed burde blandt andet Fleggaard kunne se et øget vinsalg i sine salgstal, og det afviser Mike Simonsen på det kraftigste.
- Jeg må skuffe lobbyisterne. Deres salg har ikke flyttet sig til vores butikker, siger han og tilføjer et ”desværre”.
Grænsehandlen bliver gjort til syndebuk
Mike Simonsen har derimod en anden forklaring på det manglende danske vin- og spiritussalg.
- At man mangler omsætning i Danmark skyldes, tror jeg, at folk har hamstret lige før årsskiftet. Man vidste afgiftsstigningen kom og valgte så at købe til lager. Derfor har forbruget eller behovet i de første måneder af det nye år været tilsvarende mindre, siger han til detailfolk.dk.
Han henviser også til, at det kan være et ændret fokus på kategorien i den danske detailhandel eller mindre markedsføring, der kan være skyld i det lavere salg.
Og Fleggaard-direktøren er generelt træt af, at grænsehandlen får skylden for det manglende detailsalg i Danmark.
- Det næste vi beskyldes for er vel hastigheden på motorvejen, når folk skal til grænsen. Vi er vant til at blive gjort til syndebukke i et koordineret politisk spil, hvor befolkningen da heldigvis sagtens kan skille skidt fra kanel. At Danmark på udvalgte varekategorier ikke sælger tilfredsstillende har hverken noget med grænsehandel eller afgifter at gøre, siger han og henviser til fedtafgiften.
- Man fjernede den helt på løfter om nye arbejdsplader og bedre priser. Ingen af delene blev indfriet og mig bekendt halter salget ganske gevaldigt på f.eks. mejeri i Danmark, siger Mike Simonsen.
Mere end Fanta og Tuborg
På spørgsmålet om, hvad de nedsatte afgifter på øl og sodavand, der også har været omdiskuterede i den seneste tid, har gjort for Fleggaards salg er Mike Simonsen også klar i mælet.
- Ganske som spået under debatten, har vi INTET mærket til afgiftsændringerne, siger han og forklarer, at grænsehandel skal ses i en større helhed.
LÆS OGSÅ: Ny aftale skal mindske grænsehandlen
- Grænsehandel er meget andet end Fanta og Tuborg. Vi repræsenterer både kultur og oplevelsesøkonomi. Det betyder intet at en kasse øl bliver 5 kroner billigere i Danmark. Og da slet ikke når prisen på øl og vand stadig er mange gange billigere på grænsen end i Danmark, forklarer Mike Simonsen til detailfolk.dk.
Derfor tror Fleggaard-direktøren heller ikke, at en afgiftsnedsættelse på vin og spiritus vil have en konsekvens for hans salg. Derimod mener han, at det kan have andre konsekvenser.
- Danmark ville igen tabe indtægter til statskassen uden at skabe en eneste arbejdsplads. Som dansker må jeg endnu engang bede politikkerne belyse både effekten af fedtafgiften og øl/vand, før man hovedkuls kaster sig ud i flere forkerte beslutninger. Lad os nu få tallene på bordet omkring alle de arbejdspladser det skulle skabe! Og hvor blev hele debatten omkring sundhed pludselig af? siger Mike Simonsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter