Global modegigant kommer til Danmark
Med åbningen af to nye butikker vil en international modegigant prøve kræfter med det danske marked.
Hollandske C&A slår i løbet af den kommende tid dørene op til to helt nye butikker i Danmark. De kommer til at ligge i henholdsvis Kolding og Aarhus, og er kædens første på det danske marked.
Med de to nye butikker har C&A 1.575 butikker i 21 lande rundt om i verden. Beslutningen om at gå ind på det danske marked blev taget på baggrund af undersøgelser lavet i kædens butik i Flensborg. Her spurgte man ind til, hvor mange danskere, der lagde vejen forbi, og hvor stor interesse der var for at få C&A til Danmark.
- Vi fandt ud af, at der var en interesse for Syd- og Sønderjylland. Derfor synes vi, at det første naturlige skridt er Kolding, men fik så samtidig en god mulighed for at åbne en butik i Aarhus, siger Lars Rasmussen til detailfolk.dk. Han er er den eneste i Danmark med bindeled til hovedkontoret og fungerer derfor både som butikschef for de to nye butikker og som en form for distriktschef i Danmark.
Flere butikker på tegnebrættet
Lars Rasmussen fortæller, at der er flere danske butikker på tegnebrættet.
- Ambitionen er, at vi gerne vil åbne flere butikker i Danmark over en årrække. Vi er i gang med at lede efter flere lokaler. Jeg kan ikke kommentere på hvor, men der er udsigt til, at vi kan åbne flere butikker næste år, siger Lars Rasmussen og fortæller, at der i første omgang er størst sandsynlighed for, at kæden udvider på Fyn er eller i det nordlige Jylland, selvom man på sigt også gerne vil til hovedstadsområdet.
- Rent transport- og logistikmæssigt er det nemmere for os at starte i Jylland, hvor vi nemmere kan transportere varer til via den dansk-tyske grænse, forklarer han.
Det er også baggrunden for, at Danmark er det første af de skandinaviske lande, som C&A kaster sig over.
- Vi har en drøm om at skulle videre ud i Skandinavien, men det er sådan noget, der ligger længere ude i fremtiden. Vil gerne starte med at se, om vi kan få det danske marked op at stå. Og er der interesse for C&A i Danmark, så tror vi på, at det også er tilfældet i resten af Skandinavien, siger Lars Rasmussen.
H&M er de største konkurrenter
Kernemålgruppen er unge piger, men C&A sælger tøj til hele familien, også babyer, børn og herrer, fortæller Lars Rasmussen. Han lægger ikke skjul på, hvem der er den største konkurrent på det danske marked.
- Det er Hennes & Mauritz, der er vores største konkurrent, men vi tror på, at vi sagtens kan tage kampen op i Danmark, selvom Hennes og Mauritz er store her, siger Lars Rasmussen.
Han mener, at C&A især skal adskille sig på sin gode service.
- Vi håber, at vi rent servicemæssigt kan være lidt bedre. Vi vil prøve at være lidt mere imødekommende. Jeg siger ikke, at vi kan slå Hennes & Mauritz, men vi kan være lige så dygtige som dem eller måske endda dygtigere, siger han med et grin.
Det har også givet sig til udtryk i, hvad der er blevet vægtet hos de omkring 30 nye medarbejdere, man har ansat til de to butikker.
- Vi har lagt væk på, at de kommer fra branchen og er brancheorienterede. Og så er vi i et servicefag, og det vil vi selvfølgelig gerne slå på, og derfor er det også noget, vi er gået efter, når vi har ansat folk, siger han.
Tester nyt butikskoncept af i Danmark
Den 700 kvadratmeter store butik i Kolding ligger i Kolding Storcenter og åbner torsdag. I Aarhus slår C&A-butikken dørene op i Aarhus City Vest Storcenter den 26. september. Her kan kunderne boltre sig på omkring 1.000 kvadratmeter butiksareal.
Begge butikker bliver indrettet efter et helt nyt koncept, som nogle af de første af kædens butikker i Europa.
- Det bliver mere lyst og venligt med smagfuldt inventar. Vi kommer til at have flere udstillinger med giner i butikken, så man kan se, hvad vi står for, forklarer Lars Rasmussen.
C&A blev grundlagt 1841 af de to brødre Clemens og August Brenninkmeijer, der også har lagt initialer til navnet. Ud over Europa er kæden også til stede i lande som Brasilien, Mexico og Kina.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter