Gennemgribende digitalisering har gjort modekæde stærkere
- At sælge livstilsprodukter i 2022 er et helt andet og meget anderledes game end for bare fem år siden, siger direktøren.
Modekæden Zizzi har brugt de seneste tre år på en digital transformation, som er nået ud i alle hjørner af forretningen.
Ifølge den adm. direktør - Kuno Kildetoft Mehlsen - gælder det om at følge med tiden og kundernes adfærd.
- At sælge livstilsprodukter i 2022 er et helt andet og meget anderledes game end for bare fem år siden, siger han.
- Kunderne har nogle væsentlig andre forventninger til, hvordan en butik – online som fysisk – skal se ud og opleves. Vi har nu et moderne og opdateret set up, der fuldt ud matcher kundernes behov, og det stiller os rigtig stærkt i forhold til fremtiden, siger Kuno Kildetoft Mehlsen.
Det strategiske kursskifte har allerede vist stærke resultater. Tilgangen af nye kunder er på bare et år vokset med 11 procent, og i 2021 steg omsætningen til 732 millioner kroner, hvilket er det bedste resultat i virksomhedens historie.
Zizzi har 33 danske butikker, som sælger kvindetøj fra størrelse 42-60.
Fire vigtige indsatsområder
For at styrke samtlige dele af kunderejsen blev den digitale transformation gennemført på fire strategiske grundpiller: Onlineplatformen, detailledet, logistikken og markedsføringen.
Det har eksempelvis medført en øget og intelligent personalisering af alt, hvad der udbydes i de enkelte touchpoints samt stærkere rapportering og monitorering af responsen.
Ifølge Kuno Kildetoft Mehlsen har det i processen været vigtigt at udvikle helt unikke elementer, som skiller Zizzi ud fra konkurrenterne.
- Tilgangen fra starten var, at vi vil lave noget, som ikke er set før – selvfølgelig i kombination med mere traditionelle forbedringer af kunderejsen. Vi er blandt de kun fem virksomheder i verden, der som de eneste er gået all-in på Salesforce, siger han.
Blandt de mere håndgribelige forbedringer af kundeoplevelsen fremhæver direktøren trådløs kommunikation fra prøverum, hvor ekspedienterne får besked på deres smart watch, et nyt POS-system med kassesystemer overalt i butikkerne, et nyt inspirationsunivers kaldet Zizzi Studio.
Desuden har Zizzi på leveringsfronten click and collect, pick from store og ship from store.
LÆS OGSÅ: Modekoncern brager ud af coronakrisen med enorm fremgang
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter