Forbrugertilliden stiger: Topchef i Salling Group mærker styrket købelyst
Forbrugertilliden
Forbrugertilliden belyser befolkningens syn på dens nuværende og fremtidige økonomiske situation.
Forbrugertillidsindikatoren
Okt: -6,2
Sep: -7,4
Aug: -5,5
Jul: -2,9
Jun: -3,1
Maj: -8,8
2019: 3,8
Mener du, at det for øjeblikket er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder?
Okt: -7,1
Sep: -13,1
Aug: -7,6
Jul: -7,5
Jun: -4,4
Maj: -11,6
2019: -7,1
Kilde: Danmarks Statistik
Danskernes tillid til økonomien stiger en smule, viser tal fra Danmarks Statistik. De frigivne feriepenge stimulerer købelysten.
Tilliden til økonomien er steget en smule i oktober, men ligger stadig på et forholdsvist lavt niveau på -6,2.
Det viser den månedlige opdatering af forbrugertillidsindikatoren, som Danmarks Statistik står bag.
- Den beskedne stigning i forbrugertilliden skyldes primært en markant stigning af købelysten efter, at de indefrosne feriepenge begyndte at blive frigivet, skriver Danmarks Statistik i en kommentar til de nye tal.
I Salling Group kan topchef Per Bank godt skrive under på den udlægning.
- Vi har ikke de seneste 25 år eller mere oplevet en lignende vækstl, dog stadig størst på legetøj og elektronik, men også fødevarer vækster voldsomt, skriver han i et indlæg på LinkedIn.
- Jeg håber dog, at de sidste uger af feriepengene først bliver udbetalt næste år, også fordi både hoteller, restauranter og rejsebranchen så vil få glæde af dem, fortsætter han.
Tallene fra Danmarks Statistik afslører desuden et kraftigt fald i forbrugernes forventninger til landets økonomiske situation et år frem i tiden. Det er med til at trække den samlede forbrugertillid ned.
Økonom er skuffet
Efter to måneder med fald i forbrugertilliden er det det glædeligt med en lille stigning, skriver Anders Christian Overvad, økonom i Arbejdernes Landsbank, i en analyse.
- Men jeg havde ærligt talt sat næsen op efter en endnu større effekt af udbetalingen af feriepenge. Dertil kommer vi ikke uden om, at forbrugertilliden stadig er på et markant lavere niveau end før krisen, og at fremgangen derved kommer på en billig baggrund, skriver han og fortsætter:
- Dertil er det langt fra sikkert, at udbetalingen af feriepengene vil være nok til at holde forbrugernes humør oppe de kommende måneder. Forbrugerne bærer på en af hovednøglerne til at låse dansk økonomi ud af coronakrisen, og det er derfor afgørende, at der kommer gang i forbruget.
I 2018 og 2019 - altså årene op til coronakrisen - lå den gennemsnitlige indikator for forbrugertillid på henholdsvis 7,4 og 3,8.
LÆS OGSÅ: Cheføkonom efter nyt fald i detailsalget: - Jeg er dybt imponeret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter